2 oktober 2017

EXPORT Lyckat nedslag i Tyskland med ExMS

För andra året i rad genomförde organisationen Export Music Sweden en delegationsresa till den ständigt viktiga exportmarknaden Tyskland. I samarbete med Tillväxtverket fick fyra utvalda delegater möjlighet att möta tysk musikbransch i Berlin och Hamburg för att knyta kontakter och lära sig mer marknaden.

Med ett intensivt program, som skapats ur såväl delegaternas önskemål som för att ge en bred bild av marknaden, besöktes bland annat i Berlin: Motor Entertainment, Universal Music, Tracks & Fields, Gurerilla Music Promotion och Budde Music. I samband med Reeperbahn Conference & Festival besökte sedan Hamburg med besök hos bland annat Indigo, Sony Music och Warner Music. De svenska delegaterna kom från RMV Publishing, Albot & Albot, Adrian Recording och Rec Sthlm.
Utöver Reeperbahn arrangerades i Hamburg även en Matchmaking Session tillsammans med tysk bransch, där tio svenska bolag under 10-minuters-möten fick representera sitt företag och knyta nya kontakter på bolag ExMS bjudit in. Bland dessa fanns företag som Snowwhite PR, Motor Entertainment, PS Promotion och SSC Booking.
– Det var mycket intressanta nedslag i Tyskland, som nästan är ett grannland geografiskt men som fortfarande skiljer sig vidunderligt mycket när det kommer till konsumtionsmönster. Detta håller som bekant på att ändra sig snabbt. Teamet på ExMS har sett till att det stödet vi haft från Tillväxtverket 2016-2017 fått mycket tillfredsställande utväxling, särskilt genom delegationsresor av den här typen. Vi jobbar nu på att hitta sätt och partners så vi kan fortsätta med detta även efter årsskiftet utan att tappa momentum eller halka efter våra nordiska grannländer, säger Jesper Thorsson, VD på Export Music Sweden till MI.
Lars Nylin

Bilden från vänster: Magnus Bjerkert (Adrian Records), Jakob Lindvall (Albot & Albot), Dita Kleman (Rec Sthlm), Sofia Thurn (ExMS), Lisa Steinhäuser (Universal Music), Mona Aghai (RMV), Filip Hiltmann (ExMS) och Jesper Thorsson (ExMS).