Steamingen fortsätter att öka kraftigt och vi gör det via en mobil. Det är några fakta i IFPI-rapporten Connecting with Music som nu presenterats och finns i sin helhet på en länk nedan.
Connecting With Music ger fakta om musikkonsumtionen i 13 ledande marknader. Några intressanta siffror:
* 45 % använder globalt streamingtjänster, upp från 37 % i motsvarande rapport förra året.
* 90 % lyssnar i en smartphone.
* Trots alla alternativ är unga fortsatt stora musikkonsumenter. Bland 13-15-åringar använder 85% streamingtjänster.
* Det som musikbranschen valt att kalla ”The Value Gap” kvarstår. Ett exempel: 85% av YouTubes användare lyssnar på musik via tjänsten, men ersättningen från YouTube till rättighetshavarna är fortsatt liten.
I ett pressmeddelande säger IFPI:s VD Frances Moore om detta:
– Rapporten pekar på ett antal ständiga utmaningar för Musikindustrin. Den understryker bevisen för The Value Gap – osynket mellan det värde som musiken ger till användare av exempelvis YouTube och den ersättning som det ger till de som investerar i och skapar musiken. Det globala musiksammanhanget står eniga i kravet på beslutsfattare att titta närmare på detta.
Hela Connecting with Music Consumer Insight Report 2017 finns här: http://www.ifpi.org/downloads/Music-Consumer-Insight-Report-2017.pdf
Lars Nylin