Sony/ATV fortsätter att vara förlaget med störst representation på den svenska topplistan. Det visar Musikförläggarnas sammanfattning av marknadsandelarna för 2017 års andra kvartal. Men avståndet till Universal Music Publishing är mindre än under årets första kvartal och i jämförelse med samma tid förra året.
Musikförläggarnas sammanställning av förlagens marknadsandelar på topplistan för kvartal 2 (Q2) 2017 ger Sony/ATV 19,79 % av andelarna, Universal Music Publishing 18,65% och Warner Chappell 14,67%. Motsvarande siffror för Q1 i år var Sony/ATV 23,3%, Warner Chappell 14,25% och Universal Music Publishing 11,6%. För Q2 2016 hade Sony/ATV 20,7%, Universal 16,1% och Warner Chappell 12,6%.
Shape of You med Ed Sheeran [Sony/ATV, Kobalt, Universal Music Publishing, BMG, Warner/Chappell] som toppade listan för årets första kvartal har gått starkt även april-juni och ligger tvåa. Ny etta är Luis Fonsi Despacito (feat Daddy Yankee) [Sony/ATV].
Inga svenska låtskrivare finns på topp 10, men på plats 11 finns Tjuvjakt med Tårarna i halsen (Lennartsson, Grafström, Lundqvist, Swärd, Eriksson, Eriksson) [Sony/ATV, Manus]. Dock har 35 av de hundra låtarna på kvartalslistan svenska låtskrivare, vilket inte ligger så långt ifrån de jämförda listorna för Q1 2017 (30 låtar) och Q2 2016 (42 låtar).
Tittar vi på förlagen som placerar sig efter de tre stora, hittar vi Kobalt som har parkerat sig som fyra, nu med något färre andelar än under jämförda period, 8,4% mot 9,3% under Q1 2017 och 12,2% Q2 2016.
BMG minskar från från 7,93% till 4,72% sedan Q1 2017 men behåller sin femteplats i rankningen och följs av Scandinavian Songs, numera Cosmos Music Publishing med 3,19% och Publishing Company Ten med 3,05%.
Andelen ej förlagda verk stiger till 16%. Motsvarande siffra för Q1 2017 var 12,4% 0ch Q2 2016 9,7%.
Topplistan med de hundra mest konsumerade låtarna för kvartal 2 finns på Musikförläggarnas hemsida.
Christel Valsinger
Sverigetopplistans kvartalslistor redovisar de 100 mest konsumerade låtarna under den aktuella perioden. Siffrorna bygger på fysisk och digital försäljning samt streaming. Musikförläggarna har tittat närmare på vilka låtskrivare och förlag som är knutna till låtarna på listan.