Johan Malmberg lämnar sin roll som kommunikationsansvarig för Musikförläggarna för att bygga upp en svensk avdelning av Max Martins förlag MXM Music, tillsammans med MXM:s Julius Peterson. Johan Malmberg får en kreativ roll som bl a A&R.
Fredagen den 27 oktober arbetar Johan Malmberg sin sista dag på Musikförläggarna för att därefter påbörja en anställning på MXM Music. Johan har under 4,5 år ansvarat för Musikförläggarnas interna och externa kommunikation och har även varit projektledare för bland annat Musikförläggarnas Pris, Roygalans ”Bästa musik i reklamfilm” och klubben Off the Record.
På MXM Music får Johan en kreativ roll som både innefattar A&R, In-house management och koordination, i vilken han tillsammans med Julius Petersson ska utveckla och bygga upp den svenska verksamheten.
– Jag känner mig väldigt peppad och motiverad. Dels över att få vara med på resan när den kreativa verksamheten för MXM Music ska utvecklas i Sverige. Dels över att få ta ett steg närmre musiken och börja jobba mer aktivt med de som skriver och producerar, säger Johan Malmberg.
MXM Music är ett självständigt musikförlag som grundades av Max Martin år 2011. MXM finns idag både i Stockholm och Los Angeles med studior och kontor i respektive stad. MXM representerar ett 20-tal låtskrivare och producenter, bland andra Shellback, Tove Lo, Savan Kotecha med flera.
Christel Valsinger