Kommer Spotify tvingas lösa mekaniska licenser på publishing-sidan i USA? Två aktörer kräver 2,7 miljarder i skadestånd för just detta. Och kommer kinesiska Tencent börsintroduceras med en värdering på 80 miljarder? Det och mycket mer från Daniel Johansson.
I ett svar på den stämningsansökan som lämnats in rörande mekanisk licensiering i USA sätter Spotify hårt mot hårt och säger att tjänsten inte går att jämföra med digitala tjänster som bygger på reproduktion, exemplarframställning. I ett parti av svaret går att läsa:
”Plaintiffs leave Spotify guessing as to what activity Plaintiffs actually believe entails reproduction or distribution. The only activity of Spotify’s that Plaintiffs identify as infringing is its streaming of sound recordings embodying Plaintiffs copyrighted musical compositions. But streaming — by its very definition — cannot infringe upon either the reproduction right or the distribution right. As a consequence, Plaintiffs allegations simply do not inform Spotify how Spotify is alleged to have violated the law.”
Bakom stämningsansökan står Bluewater Music, ett förlag från Nashville, och låtskrivaren Bob Gaudio, som menar att Spotify borde betala till förlag och kompositörer även för mekanisering. De säger också att Spotify är ”det nya Napster”, något som Spotify reagerar starkt på i sitt svar.
Även om lagstiftningen ser annorlunda ut i USA är det svårt att se hur Bluewater och Gaudio skulle kunna vinna, vore caset att gå till domstol. Det här gäller alltså inte offentligt framförande, utan de menar att Spotify är att betrakta som en aktör som distribuerar och framställer exemplar.
Det som ligger Spotify ”i fatet” är att tjänsten redan ingått en mekanisk licens med Harry Fox Agency, vilket skulle kunna tolkas som att man redan godkänt att den sortens licenser ska finnas på plats.
Skulle det gå till domstol, och en sådan skulle besluta åt Bluewaters och Gaudios håll har vi nog det mest disruptiva som hänt hittills i streaminghistorien. Gaudio och Bluewater kräver 150 000 dollar i skadestånd per låt. Totalt handlar det om 2 445 låtar, vilket skulle innebära ett skadestånd på ca 344 miljoner dollar, eller 2,7 miljarder kronor.
—–
Youtube Red har infört offline lyssning och visning av videos. Det är ca två år sedan som abonnemangsbaserade Red släpptes i USA. Förutom att slippa reklam på Youtube så ingår Googles streamingtjänst för musik, samt exklusivt producerat innehåll.
I somras rapporterades att 1,5 miljoner betalar för Youtube Red, och att det egenproducerade innehållet haft 250 miljoner visningar. Youtube Red finns än så länge bara tillgängligt i Australien, Sydkorea, Mexiko, Nya Zeeland och USA.
—–
Goldmans Sachs förutspår att sektorn för streaming av musik skulle kunna inbringa 28 miljarder dollar år 2030, och att antalet betalande abonnenter skulle kunna ha nått 847 miljoner. Många har uppmärksammat detta som en väldigt positiv prognos, kanske t.o.m. överdrivet positiv (som t.ex. Mark Mulligan), men är det verkligen så?
Om Goldmans Sachs prognos skulle slå in, skulle det innebära att ARPU (Average Revenue Per User) för musikindustrin från streaming skulle hamna på 2,75 dollar per månad år 2030.
År 2016 var det 106 miljoner som betalade för streaming, och det inbringade 3,9 miljarder dollar till masterägarna. Det ger en ARPU på ca 3,1 dollar, och då enbart till masterägarna, förlagsintäkterna ej medräknade.
Skulle man å andra sidan ta samtliga 212 miljoner som hade ett streamingabonnemang år 2016 (IFPI Global Music Report 2017), inklusive freemium, hade ARPU blivit 1,5 dollar per användare och månad.
Men nu är det betalande prenumeranter vi pratar om.
Visst, i många delar av världen kommer streamingabonnemangen vara klart billigare än i t.ex. Europa de närmaste åren, och är redan idag, men 2,75 dollar per månad i genomsnitt låter lågt, speciellt med tanke på att 2030 är 13 år bort.
Även om ARPU har sjunkit något de senaste åren, har jag svårt att se att ARPU kommer fortsätta sjunka för all evighet. När ”formatet” väl finns på plats globalt och är en del av många människors vardag, bör det snarare vara så att ARPU successivt kommer gå upp.
Dels på grund av den generella inflationen, men kanske framför allt på grund av nya lager av upplevelser och värden ”ovanpå” streamingen, genom ny teknik, som t.ex. den mixade verkligheten och nya smarta devices.
Utvecklingen är aldrig en linjär extrapolering av nuet.
Det kommer med stor sannolikhet att komma tekniska genombrott som innebär förändringar i konsumtionsbeteenden, sådant som vi idag bara kan skönja. Streamingen kommer alldeles säkert finnas där, i botten som ett tekniskt fundament, men det är de nya formaten ovanpå som är intressanta.
Prognosen om de totala intäkterna kan mycket väl visa sig stämma, trots allt, prenumerationsbaserad streaming borde vara den grund som de nya musikupplevelserna baseras på, förutsatt att inget wild card ändrar allt över en natt, att vi får slippa stora asteroider och svarta hål, och mänskligheten överlever trots alla galenpannor.
Vi kanske inte ens kommer prata om ”streaming” på det sättet, eftersom det helt enkelt bara finns där i botten. På samma sätt som vi aldrig pratar om ”elektrifiering” idag, eftersom det mesta är elektrifierat. Vad vi kanske snarare ska fundera kring är den totala ARPU-n för inspelad musik år 2030?
Goldman Sachs är för övrigt ganska kraftigt involverade just nu i streamingmarknaden på olika sätt, varför prognosen kanske ska tas med en liten nypa salt. Men som sagt, 2,75 dollar per månad och användare om 13 år. Inte alls så positivt.
—–
Pandora har inlett ett samarbete med Fitbit om att leverera musik till deras smarta klocka Ionic. Användare kan synka sina kanaler från Pandora direkt till klockan, utan att behöva gå genom en smartphone.
De mest populära träningskanalerna på Pandora är ”Pop and Hip Hop Power Workout” med 21 miljoner användare, ”Rap Strength Training” med 6,2 miljoner användare och ”Dance Cardio” med 5,9 miljoner.
—–
Bloomberg skriver att kinesiska Tencent söker kapital för en kommande börsintroduktion. Värderingen av bolaget skulle ligga på 10 miljarder dollar. De tre musiktjänsterna som Tencent driver, QQ Music, Kuwo och Kugou har 600 miljoner användare i månaden, men än så länge en liten andel av användarna som betalar för premiumabonnemang.
Enligt nyhetstjänsten skulle aktörer som t.ex. masterägare ha blivit erbjudna att köpa in sig i bolaget. Tencent konkurrerar med bl.a. Alibaba och NetEase Music om den kinesiska streamingmarknaden, en marknad som förutspås växa kraftigt under de kommande åren.
—–
Tom Calderone, som varit ansvarig för Spotifys avdelning för video och podcasts, har slutat. I samband med det säger Spotify i ett officiellt uttalande att man håller på att förändra strategin för videos och podcasts:
”We are focusing our expanding video offerings on Rap Caviar, Rock This and other popular Spotify owned and operated playlists. Building out our video and podcast content remains a priority for Spotify and we will have more information to share on our future plans soon.”
—–
För ett par veckor sedan skrev vi om smarta högtalare och hur de håller på att slå igenom stort. Nu verkar det som om Sonos också kommer att lansera en sådan den 4 oktober.
Sonos har varit lite sena på bollen och Google Home, Amazon Echo och Apple HomePod har därför kunnat ta en del av marknaden. Den stora frågan är om Sonos kommer att ha en egen röstlösning, eller om kunder kommer kunna välja mellan Siri, Google Assistent och Alexa.
—–
Bandzoogle har lanserat en funktion som ska underlätta för artister att kunna följa statistik från sociala medier, webbplatser, streaming och försäljning. Under fliken Reports finns nu möjligheten att se vart besökare kommer från och vad de lyssnar på och köper för musik. Även försäljning av merhandise går att haka på, liksom statistik från nyhetsbrev.
—–
Deezer har uppdaterat sin hifi-version av tjänsten i USA. Tidigare fanns hifi-abonnemanget bara tillgängligt för Sonos, men nu kan ägare av wifi-högtalare som t.ex. Google Home, Bang & Olufsen, Yamaha, Onkyo, Pioneer och Harman också köra den högre ljudkvaliteten. Abonnemanget kostar 19,99 dollar i månaden.
Daniel Johansson