29 augusti 2017

JOHANSSON om Dubset, Merlin, Songtradr, Spotify, Surkus och annat

En app som betalar besökare för att gå på konsert, kan det var något? Modellen finns på plats och har 150 000 användare. Och hur är det egentligen med Teslas påstådda musiktjänst? Det och mycket mer i veckans Johansson. 

 

Dubset har ingått samarbetsavtal med Sony Music. Dubset identifierar musik som finns i olika former av mixar för att göra det lättare med licensiering och fördelning av pengar. Både Apple Music och Spotify samarbetar redan med Dubset, som också används av 35 000 indieförlag och masterägare. Sony är det första majorbolaget som ingår avtal.

Dubset har tidigare fått motsvarande ca 35 miljoner kronor i riskkapital, och Andre Stapleton från Sony Music kommenterar samarbetet:

– There is a large global audience for DJ sets and remixes, and we think this agreement will benefit premium music subscribers by bringing more of that content into the product mix for electronic and dance fans.

www.dubset.com

—–

Spotify har släppts i Thailand, som därmed blev det sextioförsta landet för tjänsten. En nyhet är att prenumeranter i Thailand förutom månadsbetalningar också kan välja att betala per dag eller per vecka. En intressant prismodell som ännu inte kommenterats officiellt av Spotify. Kostnaden för ett vanligt månadsabonnemang är 129 Baht, motsvarande 31 kronor.

Enligt Bloomberg har Spotify för övrigt träffat SEC, den organisation som reglerar New York-börsen, för att diskutera hur en börsnotering i USA skulle se ut. Enligt nyhetstjänsten var det på SEC´s initiativ, och Spotify har inte kommenterat det hela, ej heller fullt ut bekräftat att bolaget tänker notera aktien vare sig med eller utan IPO.

Sky News skriver att Goldman Sachs nyligen sålt av aktier i Spotify för 600 miljoner kronor. Goldman Sachs gick år 2012 in med 800 miljoner kronor, och totalt har Spotify fått in 8 miljarder kronor i olika former av investeringar, listar Crunchbase. Spotify värderades enligt olika källor till motsvarande 115 miljarder kronor i våras.

—–

Dot Blockchain, projektet som vill använda blockchain-teknik för att skapa ett globalt rättighetsregister för musik, har valt Linux och Intels Hyperledger Sawtooth som plattform. Målet för Dot Blockchain är att utveckla open source-teknik som ska kunna användas av alla former av aktörer i musikindustrin för att underlätta rättighetshantering.

Den 13 september genomförs ett publikt webinar för den som är intresserad av att veta mer.

www.dotblockchainmusic.com

—–

LCD Soundsystem har släppt VR-sajten www.tonite.dance där ägare av VR-kit kan interagera med 3D-koner och pinnar och annat till låten. För att kunna använda ”videon” fullt ut krävs VR-glasögon av typen Oculus, Google Daydream eller HTC´s VIVE. Den som inte har sådan utrustning kan gå in och titta på när andra ”uppträder” i rummet.

Projektledaren Jonathan Puckey kommenterar: – We wanted to see if we could treat a VR device as a tool for self-expression, and ”Dance Tonite” fits perfectly within a series of participative interactive music videos which we’ve directed over the years. Taking a piece of music like LCD Soundsystem’s ’Tonite” as a starting point can act as the perfect scaffold to create something within.

En video som visar hur det ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=9cG675fJlEo

—–

Ett förvånansvärt ihärdigt rykte har florerat kring Tesla senaste tiden om huruvida de skulle vara på gång med en egen musiktjänst. I den senaste uppdateringan av mjukvaran till bilarna har en ny ikon införts, TTunes. Det finns inget ”bakom” ikonen, och Elon Musk kände sig till slut tvingad att på Twitter skriva: ”Tesla does not really have ”TTunes”. That’s a joke.”

Bakgrunden till det här ryktet verkar vara en kombination av att Tesla tidigare i sommar sa att det är viktigt att deras bilkunder kan strömma musik på vilken plattform som helst i bilarna, samtidigt som en finansanalytiker i ett internt nyhetsbrev till investerare skrev att det vore logiskt om Tesla startade en egen musiktjänst. Sen har tech-medier lagt ihop ett och ett och fått tre…

Medielogik anno 2017. Lite roligt att Tesla gör en ”Arcade Fire” och driver med alltihop. Eller?

—–

Songtradr, som fungerar som en plattform för synk, har ingått samarbete med Mood Media som levererar bakgrundsmusik till många stora kedjor i USA. Songtradr har över 100 000 kompositörer knutna till sig och har bl.a. licensierat ut låtar till Netflix, Disney, Microsoft och NBC.

Paul Wiltshire, grundare och VD för Sontradr:
– By working with partners like Mood Media, we can provide our artists with significant exposure and additional revenue opportunities collected from thousands of participating retail clients. We look forward to growing our network of partners across many different verticals and supplying them with cutting edge music from Songtradr’s artists.

www.songtradr.com

—–

Indiebolagens samarbetsorgan Merlin meddelar att de har betalat ut över en miljard dollar sedan starten 2008. Merlin bildades för att lösa problemen med licensiering, insamling och fördelning av pengar från digitala tjänster till de tiotusentals masterägare som finns runt om i världen, inte minst från Youtube.

Införandet av Merlin har underlättat den digitala infrastrukturen och innebär att tjänster idag oftast bara behöver förhandla med fyra aktörer på mastersidan. Merlin meddelar också att man har effektiviserat verksamheten under den senaste tiden, vilket minskat de administrativa kostnaderna.

Charles Caldas, CEO för Merlin, säger:
– It makes me immensely proud to reach this landmark. Even more inspiring is that this billion dollars in revenues comes only from the new-generation services that have launched since we did. In a market still in its early stages of evolution, the more significant growth is arguably yet to come.

—-

Surkus heter en app/tjänst som ska hjälpa arrangörer att få fler besökare till konserter, något som kallas ”crowdcasting”. Appen har än så länge 150 000 användare i USA, som på olika sätt får betalt för att delta i evenemang i amerikanska storstäder. 4 000 evenemang har än så länge fått ”publikstöd” genom Surkus.

Användare av appen får helt enkelt betalt för att gå på en konsert, ett releaseparty, lanseringen av en ny butik, filmpremiärer och liknande. Med hjälp av appen hittar användare ett event och får sedan en peng beroende på vilken sorts evenemang det handlar om. Som lägst 5 dollar och som högst 100 dollar. Genomsnittet ligger kring 20 dollar.

Över tid bygger användarna upp en ”reputation score” i appen, som baseras på hur länge han eller hon stannar på eventet, hur aktiv, social och trevlig personen är. Sådana som får en bra reputation score har större chans att anlitas på liknande event i framtiden.

Spontant låter modellen nästan lite lik de som säljer visningar på Youtube eller likes på Facebook. För musik känns det inte helt optimalt, även om det självklart finns tillfällen när det kan vara ganska mycket värt att fylla en konsertlokal. Problemet är bara att de som kommer genom Surkus med stor sannolikhet bara är där för att få betalt, och därmed inte kan betraktas som fans.

Surkus har tagit in 90 miljoner kronor i riskkapital från olika aktörer, däribland Daniel Laury som på nittiotalet grundade LuckySurf, det första onlinelotteriet som sedan såldes. Laury var den förste att mynta förkortningen CPC (Cost Per Click), en förkortning som idag är en mycket viktig del av affärsmodellen för t.ex. Google och Facebook.

www.surkus.com

—–

En finsk domstol har dömt två av grundarna till The Pirate Bay, Gottfried Swartholm och Fredrik Neij, att betala 405 000 euro i skadestånd till masterägare. De två grundarna infann sig inte till rättegången, som gällde en stämning som lämnades in 2011.

Skadeståndet läggs till de tiotals miljoner kronor som personerna bakom The Pirate Bay redan samlat på sig i olika domstolar. Samtliga fyra av grundarna har avtjänat sina fängelsestraff.

—–

Kulturbryggans utlysning av projektbidrag är öppen och ansökningarna ska vara inne senast den 4 september. Kulturbryggan finansierar kulturprojekt som främjar nyskapande och projekt som kanske är lite mer konstnärligt risktagande. Många musikprojekt har fått stöd genom åren. År 2016 delades totalt 21 miljoner kronor ut till olika projekt.

www.kulturbryggan.se

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson