Allt fler i Sverige anser att musikskapare ska ha ekonomisk kompensation när deras musik används, visar årets Polaris-undersökning. Smarta högtalare är på väg att slå igenom, TuneIn utvecklas och en hel del annat signerat Johansson.
YouGov har släppt den årliga rapporten The Polaris Nordic Digital Music Survey 2017, som undersöker musikkonsumtionen i Sverige, Danmark, Norge och Finland.
Studien visar bl.a. att det finns ganska stora skillnader mellan de olika länderna. I Sverige och Norge betalar 48 procent för ett streamingabonnemang, medan det i Finland enligt undersökningen bara är 22 procent. Överlag lägger finländare mindre pengar på streamingabonnemang än de andra länderna, det gäller såväl musik som TV och film. Något som stämmer väl överens med andra undersökningar som visar att Finland ligger klart efter övriga nordiska länder vad det gäller e-handel generellt.
Sammanlagt är det 80 procent som använder sig av streamingtjänster för att lyssna på musik i de fyra länderna, och då är även Youtube inräknat. Intressant är att i Sverige uppger 64 procent att de använder Spotify mest, medan det i Danmark bara är 38 procent som anger samma sak. Yousee kommer istället som tredje största streamingtjänst i Danmark (www.yousee.dk).
Den viktigaste anledningen till att folk betalar för streaming i Sverige är tillgängligheten, att kunna ha tillgång till den musik man vill när som helst. I Sverige är det också 70 procent som anser att det är viktigt att musikskapare får en rätt ekonomisk kompensation, en klar ökning från förra årets undersökning då 61 procent uppgav att de tyckte det var viktigt.
Hela rapporten, med ytterligare en del intressanta resultat, finns att ladda ned här: The Polaris Nordic Digital Music Survey 2017
—–
Cary Sherman, CEO för RIAA (Recording Industry Association of America) skrev i slutet av förra veckan ett långt svar på Lyor Cohens blogginlägg om att Youtube betalar ut 3 dollar per 1 000 strömmar till rättighetshavare i USA. Sherman lägger fram annan statistik som visar på en helt annan bild, och frågar sig varför en så stor aktör som Google fortsätter att bete sig som om de fortfarande vore en fattig startup.
Five Stubborn Truths About YouTube and The Value Gap
—–
ROXI, eller Electric Jukebox, heter en ny streamingtjänst och device som syftar till att få barn och familjer att aktivera sig kring musik, snarare än att alla sitter i varsitt hörn med sina plattor och smartphones.
ROXI kopplar upp mot TV och högtalare i hemmet, är röststyrd och kommer med olika spel, karaoke och annan aktiv underhållning. Syftet med produkten är att göra så att musik blir en social upplevelse. Företaget menar att dagens streamingtjänster är dåliga på att inspirera barn och föräldrar att komma närmare varandra genom musiken, utan snarare separerar dem mer.
Grundaren Rob Lewis säger:
– I spent decades advocating the wider user of the internet, but increasingly, I’ve realised that the overuse of tablets, mobiles and personal tech is damaging children’s development. Children are spending twice as much time on their personal tech as they do talking to their families. We need to recognise these problems and offer radical new alternatives. ROXI is one such alternative approach and one that can get families enjoying digital experiences in a more healthy, sociable framework.
Ett köp av ROXI, som kostar ca 2 000 kr, inkluderar ett års streamingabonnemang med en katalog på 30 miljoner låtar.
—–
Spinrilla, en ”mixtape-tjänst” för hip hop, har råkat i problem eftersom flera av låtarna som laddats upp inte har licensierats korrekt. Tjänsten gör det möjligt för användare att ladda upp sina egna ”mixtapes”, alltså digitala ljudfiler i mp3-format, som andra sedan kan ladda ned.
Spinrilla säger att de har gjort precis som rättighetshavarna velat, de har implementerat Audible Magics teknik som identifierar och sätter stopp för olicensierade uppladdningar, de har tagit bort låtar som ändå hamnat där, och säger samtidigt att de tycker konflikten är lite märklig eftersom musikägarna själva använder sig av tjänsten för att marknadsföra sin musik.
RIAA har gått till domstol för att få ett beslut om att tjänstens källkod ska undersökas. Detta för att kunna avgöra om det har begåtts något uppsåtligt upphovsrättsintrång.
—–
I samband med festligheterna och hågkomsterna av Elvis Presley som dog för 40 år sedan (vilket jag personligen alltid haft svårt för, alltså varför döden firas mer än födseln för betydelsefulla personer, förutom kanske för en annan känd predikande popfigur i världshistorien…), sammanställde Midia statistik som visar att Elvis låtar sammanlagt strömmats 2,8 miljarder gånger på Youtube. Som jämförelse kan nämnas att Gangnam Style ensamt strömmats över 2,9 miljarder gånger. Jah.
—–
Smartspeakers, eller smarta högtalare, har börjat slå igenom stort i framför allt USA. Gartner förutspår att närmare 60 miljoner hem kommer att ha smarta högtalare år 2020.
Det ”smarta” i dessa högtalare består framför allt i att användare kan kommunicera med högtalarna med hjälp av rösten. Ställa frågor om väder, ekonomi, kalender, få mail upplästa och inte minst söka efter musik och spellistor. Edison Research har gjort en studie som visar att ägare till t.ex. Amazon Echo lyssnar på klart mycket mer musik jämfört med de som har ”osmarta” högtalare.
Glenn Peoples, analytiker på Pandora, spånar i en läsvärd artikel om hur han tror att musikkonsumtionen kommer att förändras framöver på grund av den nya tekniken: How music will help the smart speaker soar—and vice versa
—–
Radiotjänsten TuneIn har fått 50 miljoner dollar i en ny investering (sedan tidigare har bolaget tagit in totalt 140 miljoner dollar). Målet med investeringen är att TuneIn ska kunna utveckla sin betalprenumeration och släppa mer egen-producerat innehåll. Idag aggregerar TuneIn bara in mängder med andra radiokanaler och samlar dem i en app/tjänst.
—–
Hootsuite har sammanställt statistik och konstaterar att av 7,5 miljarder människor i världen är det i augusti 5 miljarder som har en mobiltelefon, 3,8 miljarder som använder internet och 3 miljarder som använder sig av sociala medier i någon form.
Som tillägg kan nämnas att 1,5 miljarder använder Youtube, och en försiktig bedömning av undertecknad är att ca 140 miljoner just nu betalar för ett streamingabonnemang av musik, d.v.s. ca 5 procent av alla som rimligtvis borde ha möjlighet att använda sig av premiumabonnemang för musik. Det finns med andra ord gott om utrymme för tillväxt.
Daniel Johansson