Spotify har nått en ny milstolpe, 60 miljoner betalande användare. MI:s Lars Nylin tittar på olika profetior om var taket kan tänkas finnas.
2009 gjorde den amerikanska techtidningen The Wire fem profetior inför framtiden för digital musik. Streaming fanns inte ens nämnt, trots att exempelvis Spotify redan var sjösatt. Den enda punkten av de fem som har någon tyngd i dag var att Wire förutspådde alltmer fokus på algoritmer.
Den lilla nostalgiresan säger hur svårt det är att förutspå vad som ska hända härnäst efter det gigantiska paradigmskifte som musikkonsumtionen genomgått efter åren då Napster och Pirate Bay tycktes som framtiden och downloading hos iTunes var det enda rimliga legala alternativet.
Men tanken att sia dyker för mig upp varje gång jag noterar att nya milstolpar har nåtts. Som när betald streaming i vintras passerade 100 miljoner. Eller som när det i dagarna rapporteras att Spotify nu passerat 60 miljoner för sin Premium-modell. Med dagens takt skulle Spotify kunna tänkas nå mäktiga 100 miljoner innan 2020 (som givetvis uttalas ”tvåtusentjugo”, detta är ingen politisk spalt…).
Hur långt streamingen i dagens skepnad kan nå blir gissningslekar. Aktörer som Amazon har knappt lämnat startblocken. Ett land som Kina är i princip oprövad mark, bara häromdagen rapporterades att det beräknas finnas 370 miljoner potentiella konsumenter av betald digital musik i jättelandet. Grannen Japan, världens näst största musikmarknad, har en streamingandel på bara några få procent. Tyskland har just exploderat. Och så vidare.
Som lekman bör man nog bara avvakta vad som händer. Men de som bygger sin verksamhet kring profetiorna, musikbolagen, måste givetvis vara betydligt mer exakta än så.
En analys hos Universalägarna Vivendi sa 2015 att musikbranschen, driven av streaming, kommer att fördubblas till 2020. Det låter inte helt osannolikt utifrån att streaming ökade med 60 % globalt bara under 2016.
En ofta citerad analys från Goldman Sachs talar om en fördubbling av musikbranschen i sin helhet från 2015 till 2030 med streaming som det helt avgörande drivmedlet.
Det skulle innebära ett antal hundra miljoner betalande streamare mot i dag drygt 100 miljoner (borträknat streamingradio). Givetvis en mäktig skillnad för såväl musikbolag som artister/låtskrivare. Musikindustrins guru i fältet, Daniel Rolf Johansson, har beräknat att det krävs 440 miljoner användare vid dagens priser – man kan även diskutera om inte de snart kan höjas – för att helt kompensera tappet av fysisk försäljning under de godaste åren. Möjligen går det att nå en dag.
Det absoluta teoretiska taket är det nog rent dumdristigt att sia om. Det finns sju miljarder människor på jorden, men faktiskt ännu fler ”gadgets”, redan i fjol var den siffran uppe i 7,2 miljarder. Den högsta potentiella siffran jag sett någon spekulera i är 700 miljoner, alltså tio procent av jordens befolkning.
Men om vi återvänder till mer jordnära ämnen: förra året ökade den globala musikmarknaden med 5,6 %, det var den första ökningen sedan 1997. Med dagens Spotifyfakta är det rimligt att tro på en fortsatt positiv kurva.
I en tid när fokus hamnat på minussiffror hos Spotify, ”fake artists” och ”value gap” känns det i alla fall för denna tyckare behagligt att för en stund få vila i detta konstaterande.
*
Intressant om Soundtrack Your Brand i Breakit.se. Den nu fyra år gamla och delvis Spotifyägda musiktjänsten går nu på allvar på export med kontor i Seattle. http://www.breakit.se/artikel/8342/soundtrack-your-brand-ska-bli-varldsetta-med-hjalp-av-bondfornuft
*
Håkan Hellström meddelar till sina fans att han nu tar ett par års paus för att skapa ny musik. Det kommer att kännas tomt.
*
Sam Shepard, som gick bort i veckan, var inte bara en gudabenådad regissör, skådis och manusförfattare. Han hade även en icke föraktlig musikbana. Först som trummis i kultbandet The Holy Modal Rounders i slutet av 1960-talet, senare i samarbeten med bland andra Bob Dylan. Skvallerspalter har också noterat en relation med Patti Smith i början av 1970-talet.
*
Kärsti Stiege, en gång i tiden sångerska i gruppen Tant Strul och även mamma till Lykke Li, har gått bort 64 år gammal. Vila i frid.
*
Så sorgligt att festivaler varje vecka skildras med krigsgrubriker. Det är ofrånkomligt och viktigt när det handlar om våldtäkter och andra sexuella trakasserier, som senast vid Emmabodafestivalen. Men det är mindre trevligt att se att gamla tiders ravekommisioner uppenbarligen återuppstått i samband med technofestivaler.
Först stoppades festivalen Into The Factory i Nynäshamn. En vecka senare utsattes besökarna på Cult Cosmic utanför Norrtälje enligt samstämmiga källor för brysk visitation. Det finns självklart alla skäl att hålla ordning där droger förekommer i omfattande skala. Men det går inte att komma ifrån att det som hände nu har med sammanhanget att göra. Samma behandling hade knappast förekommit på en fotbollsläktare, trots att droger – och där även våld – förekommer i minst samma omfattning som på halvprivata technofestivaler. Dessutom i det fallet bara några meter från barnfamiljer.
*
Kommer Frank Ocean?
Lars Nylin