I veckan inleds Midem i Cannes. Numera är Midem inte samma branschmagnet som förr, men åtskilliga ledande svenska musikentreprenörer är där. MI har kollat med några av dessa vad de har för primära mål med närvaron.
Frågan: vad hoppas du på av årets Midem?
Jesper Thorsson, Export Music Sweden:
”Efter två års uppehåll utan ExMS-monter och nu med en rimlig deal från Midem testar vi i år en mindre monter och arrangerar en del andra aktiviteter. Vi gör det tillsammans med STHLM Music City. Att Midem fortfarande är relevant är det inget snack om. Vill man till exempel träffa bransch från Asien utan att resa till Asien är det ett ypperligt tillfälle då Midem inte längre krockar med det kinesiska nyåret. Jag hoppas att montern funkar bra som plattform och att mina egna möten med både gamla och nya kontakter inför kommande mässor och delegationsresor faller väl ut. Vi ser fram emot att träffa alla svenska delegater på plats!”
Elisabet Widlund, Musikförläggarna ’
”Mitt främsta mål inför MIDEM är att sprida ordet om electro pop duon I Am Karate, som utgörs av Erika Soldh Ahlström och Marta Pettersson. De har mycket coola grejer på gång, både som artister, låtskrivare och producenter, inklusive ett par grymma features på internationella artister som vi hoppas släpps inom kort. Söker också nya partners på synkområdet för Smilodons katalog. Rent krasst är väl MIDEM värdefullt främst som en mötesplats. Det är bra att träffa människor man ska jobba med helt enkelt. Var och hur man gör det bäst varierar beroende på vad man söker. Jag har gjort något års uppehåll, men annars deltagit varje år sedan 1997. Mycket har förändrats sedan de första åren med 10 000 deltagare, enbart musikbolag, vilket förstås speglar branschens förändringar. Det ska bli trevligt att åka ner med lite friska ögon, och förhoppningsvis återvända med nya tankar. Försöker alltid ha rimliga förväntningar, och åtminstone väderprognosen ser väldigt rimlig ut.”
Andreas Liffgarden, Soundtrack Your Brand:
”För oss på Soundtrack Your Brand är MIDEM är ett effektivt sätt att träffa skivbolag och publishers. På några dagar kan vi göra det som annars skulle tagit veckor och dessutom spara både pengar och miljö genom att slippa ett antal flygresor. Rivieran på sommaren är så klart också en bonus trots rykten att Majestic chockhöjt priserna på GT i år…”
Inge Severin, Musikindustriveteran:
”Tycker det är bra att på ett kostnads och tidseffektivt sätt träffa branschkollegor, kunder, leverantörer och vänner från hela världen på ett ställe. Ser även fram emot att träffa så många som möjligt som jag inte känner eller har träffat förut – därför har jag aldrig en full kalender, utan lämnar utrymme för det. Jag hoppas även att Reed-MIDEM organisationen har tagit till sig tidigare kritik och fortsätter att förnya formatet för att helt ut kunna möta den nya industrin.”
Johan Hargeby, Sound Pollution:
”För Sound Pollution är Midem en självklarhet. Det är där vi träffar våra viktigaste internationella partners. Faktiskt så är alla våra största och viktigaste partners där. Det är väl ett 10-tal av våra partners från världens alla hörn och samtliga kommer. Vi har sedan några år en tradition om en stor gemensam middag som på något vis blir en höjdpunkt. Det är ofta vid sådana mer informella sammankomster som man lär sig mest och knyter de riktigt långa och lojala relationerna. Jag har varit på Midem sedan tidigt 90-tal så jag har väl passerat 25 år nu och jag anser att Midem fortfarande är den bästa mässan rent affärsmässigt. Vi har över åren knutit otroligt mycket värdefulla kontakter på Midem, utan Midem hade vi inte kommit så långt som jag tycker att vi gjort inom det digitala området då det är där vi lärt känna de partners vi nu jobbar med över hela världen inom det digitala området. Det har varit och är en lång och vinglig resa, med alla ständiga förändringar. Som med allt annat gäller att ju mer man satsar och ligger i ju mer ”tur” har man.”
Lars Nylin