22 maj 2017

EXPORT Lyckad handelsdelegation till Los Angeles

Efter rekordmånga ansökningar efter erbjudandet från ExMS att åka med på den nordiska handelsdelegationen till Los Angeles bar det av till Los Angeles 7-10 maj.

Bortsett från Jesper Thorsson och Sofia Thurn från Export Music Sweden samt representanter från de andra nordiska exportkontoren följde följande svenskar med: Jonna L. Peltola (BMG), Ali Vedali (Ten Music Group), Patrik Larsson (Playground), Joel Borg (Woah Dad!/Telegram), Hansi Friberg (Peroni Management), Hampus Kivimäe (Wife Management, sedan nyligen stationerad i L.A.), Maria Svedenström (Warner Music) och Ludvig Werner (Ifpi).

Det svenska sällskapet besökte bland andra Apple, Beats 1, ASCAP, Spotify, Pulse & Hitcher, Paradigm Talent Agency och flera specialister på sync, music supervising och branding. Ett lyckat nätverksevent med stor uppslutning från amerikansk bransch genomfördes på det finska residenset i Bel Air.

Jesper Thorsson, VD ExMS, säger till MI:

– Det var en utmärkt uppföljning på fjolårets nedslag och ett skolboksexempel på hur ett lyckat nordiskt samarbete inom Nomex kan se ut. Den initiala feedbacken från de svenska delegaterna är mycket positiv och det känns mycket tillfredställande att vi förmedlat möjligheter till affärsutveckling i Los Angeles. En positiv bieffekt är nya nordiska samarbeten som visat sig uppstå efter dessa resor. Missa inte att anmäla intresse för våra liknande nedslag i Sydkorea, Japan och Tyskland i höst. Vi går ut med Japan och Sydkorea i juni!

Fotnot: projekt genomfördes med stöd av Tillväxtverket.

Lars Nylin