Det fortsätter hända spännande saker. The Orchard’s uppköp av Phonofile kom kanske som en överraskning för många, men är troligen en del av en större utveckling i branschen. Och med en monsterinvestering på 700 miljoner kronor är Kobalt redo att ta över den globala streamingen.
—–
Kobalt med 700 miljoner kronor
Med en ny investering på 700 miljoner kronor, ledd av Hearst Entertainment, värderas nu Kobalt till över 6 miljarder kronor. Hearst har tidigare investerat i bl.a. amerikanska satellitradion SiriusXM såväl som i Pandora.
Totalt har Kobalt nu tagit in 1,7 miljarder i riskkapital sedan år 2008. Förutom Hearst syns investeringsfirmor som t.ex. Balderton Capital, Spark Ventures, MSD Capital och Michael Dell, grundare, styrelseordförande och VD för Dell Computers.
Kobalt har vuxit rejält de senaste åren och företräder nu 600 förlag, 25 000 kompositörer och 20 000 artister. Många av de stora artisterna och låtskrivarna finns i Kobalts roster, som t.ex. The Chainsmokers, Gotye, Björk, Pet Shop Boys, Tove Lo, deadmau5, 50 Cent, Paul McCartney, Elvis Presley, Ellie Goulding, Lionel Richie, Mumford & Sons, Ariana Grande, Enrique Iglesias, Dave Grohl, Pitbull, Kelly Clarkson, Nick Cave o.s.v.
Neeraj Khemlani från Hearst Entertainment kommenterar investeringen:
– The music industry is growing revenue again, and it’s due to the meteoric rise of music streaming on services like Spotify, Apple, Google, Amazon and Pandora. Kobalt has built a global collections platform that plugs into the global usage files of music streaming companies to collect royalties faster and more efficiently for the artists and songwriters it represents.
Pengarna ska nu användas för att skala upp royalty-plattformen med fokus på att effektivt kunna hantera intäkter från streamingtjänster på global nivå.
Willard Ahdritz, grundare och CEO för Kobalt säger:
– Guided by core principles of transparency, technology, and putting creators first, I have never been more sure that our platform, combined with our global creative team, is the right one to serve creators and rights owners in the rapidly evolving digital music environment.
—–
Vad händer med Phonofile nu?
Under de senaste åren har konkurrensen varit ganska tuff bland digitala distributörer/aggregatörer. Ett fyrtiotal olika aktörer har distribuerat musiken till de ca 350 digitala tjänster som finns globalt.
Många har förväntat sig att antalet distributörer skulle minska genom samgåenden och konkurser. Det är i första hand indiebranschen som dessa distributörer är inriktade mot. För att kunna driva runt en verksamhet på det här området krävs rätt stor volym. Majorbolagen distribuerar ju oftast direkt till de olika tjänsterna.
Som ett led i den här utvecklingen meddelas nu att den största aggregatören i världen, The Orchard, köper upp två viktiga europeiska aktörer, tyska finetunes och norska Phonofile. Just Phonofile har under många år varit en central aktör för masterägare i de nordiska länderna, och har kontor i såväl Sverige som Danmark.
Såväl Phonofile som finetunes ägdes tidigare av tyska SendR. Majoriteten av The Orchard köptes av Sony Entertainment år 2012, och för två år sedan i mars 2015 köptes den resterande delen av aggregatören upp för 200 miljoner dollar.
Kunder som använder finetunes och Phonofile får nu tillgång till The Orchards tjänster i 35 länder, som innefattar såväl fysisk som digital distribution men också playlist promotion, synklicenser, fördelning av artistroyaltys och mycket mer. Samtidigt kan The Orchards nuvarande kunder dra nytta av Phonofiles lokala närvaro i den nordiska länderna, liksom finetunes närvaro i t.ex. Tyskland.
Med köpet visar Sony Entertainment att man satsar på att The Orchard även fortsättningsvis ska vara en viktig aktör, framför allt när det gäller digital distribution, insamling och fördelning av intäkter. Målsättningen är att både Phonofile och finetunes ska fortsätta sina verksamheter som vanligt under de befintliga varumärkena.
Erik Brataas, Managing Director på Phonofile, säger i en kommentar på Facebook: ”Phonofile has been acquired by The Orchard. We are excited to adding even more services for our great labels and their artists. Operations as usual in the foreseeable future, same team, same technology, same spirit!”
Frågan är vad som händer på lite längre sikt? Det är intressant att de s.k. majorbolagen i allt högre utsträckning engagerar sig i den digitala distributionen för oberoende masterägare. (Universal driver ju t.ex. Spinnup). Frågan är om den digitala utvecklingen utmanar den numera rätt gamla och traditionella uppdelningen i ”majors” och ”indies”?
Exakt hur definieras egentligen ”oberoende”? Jag skulle tro att det finns nästan lika många definitioner som det finns olika masterägare. Idag är alla musikproducenter t.ex. beroende av en tjänst som Spotify, som i sin tur ägs inte enbart av musikbolagen utan av många andra. Följaktligen skulle man kunna säga att masterägare idag, oberoende av storlek på företaget, är ”beroende” av Telia, Creandum, Goldman Sachs, Coca-Cola och Access Technology Ventures.
Kanske är den fortgående utvecklingen och förändringen på väg att luckra upp uppdelningen i ”majors” och ”indies”? Ingen är kanske egentligen ”oberoende” idag, alla former av aktörer är beroende av varandra, så kanske ska vi istället bara börja prata om stora och små bolag?
Jag vet inte, det är bara frågor, men det ska bli spännande att följa utvecklingen av framför allt Phonofile under de kommande åren. Förhoppningsvis kommer distributören fortsätta att vara en viktig kraft och ett stöd för de mindre masterägarna i Norden.
——
Spotify Codes lanserat
Spotify har lanserat en QR-kodsliknande fuktion i apparna. Syftet med funktionen är att göra det lättare att dela musik mellan mobiler som är nära varandra, men skulle också kunna användas i marknadsföring, på affischer och liknande.
I sökrutan finns numera en kameraikon. Ett klick på den öppnar mobilens kamera. Den som vill dela en låt eller ett album klickar i sin tur på ”punkterna” bredvid som ger mer info om låten. Under artworket finns där en barcode som den andres mobil automatiskt identifierar.
Spotify säger att funktionen inte kommer att införas på desktopversioner av tjänsten.
—–
Warner´s kvartalssiffror
Som vi skrivit om på annan plats på MI har Warner Music Group och Warner/Chappell ingått ett nytt avtal med Youtube, som föregåtts av tuffa förhandlingar under flera månader. Både Universal Music och Sony Music har än så länge inga färdiga nya avtal med Youtube.
Youtube sade i ett officiellt uttalande: ”This new deal continues to capitalize on the growth in advertising revenue we’ve paid to the music industry – over a $1b paid out between November 2015 and December 2016 – and is an important step to enabling the international expansion of our subscription service, YouTube Red.”
Warner rapporterade sin ekonomi för andra kvartalet (jan-mars 2017) under måndagen den 8 maj, vilket också kan ha påverkat att avtalet slöts just precis innan.
Resultatet visar att Warner ökade sina intäkter med 10,7 procent globalt under det andra kvartalet jämfört med det första kvartalet. De digitala intäkterna ökade med 22 procent. Steve Cooper, CEO för Warner, kommenterade siffrorna:
– Our streaming revenue is now double that of physical and triple that of downloads. An improved industry environment is helping, but we continue to outperform our competition due to fantastic new music and outstanding execution by our operators around the world.
—–
TuneRegistry har ingått ett samarbete med Harry Fox Agency för att skapa en one stop shop-lösning för ”independent”-aktörer i USA, och då främst DYI. Sedan tidigare finns samarbete klart med ASCAP, BMI, SESAC, SoundExchange och Music Reports, liksom med Spotify, Apple, Napster, The Orchard och 7Digital. Dae Bogan, CEO för TuneRegistry säger: ”Our goal is to be a one-stop shop. Now, with this HFA approval, we’re another step closer to becoming the recognized solution for DIY music creators to self-administer both their composition and master rights in the US.
I ett gemensamt brev till EU-kommissionen har bl.a. Spotify och Deezer riktat kritik mot att Google och Apple, som dominerar 90 procent av mobilanvändandet i världen, i allt högre utsträckning blivit gatekeepers. Utvecklingen skulle kunna innebära en snedfördelning i konkurrensen, då Google och Apple skulle kunna använda situation för att ge sina egna musiktjänster fördelar framför andra.
För att fira 1 miljard visningar på Youtube har Slipknot släppt en interaktiv 360-graders video från KNOTFEST, med låten The Shape. Shawn Crahan, trummis, säger: “From the beginning, Slipknot’s goal has always been world domination. That goal is still the same today. The video for ‘The Shape,’ filmed at our festival Knotfest with our ‘maggots,’ and over 1 billion views on our YouTube channel, proves it’s happening. Like it or not.” Videon finns att se HÄR. (Fungerar inte i Safari)
En beroendeframkallande site vid namn Pink Trombone utforskar den mänskliga rösten och vad som händer ljudmässigt när man ändrar tungposition eller gör rösten mer nasal och liknande. Försök hålla dig för skratt på dood.al/pinktrombone/
Lästips: Will The Music Industry Soon Be Under The Control Of Computers?
Daniel Johansson