Spotify satsar nu även på dansband. Tjänsten presenterar sedan en vecka en avdelning för dansbandsmusik.
– Dansband är bland det mest folkliga vi har i Sverige. Sett till hur stor och dedikerad publiken är känns det självklart att hylla de svenska dansbanden med en egen kategori i Spotify. Genom lanseringen ligger en dansbana närmare än någonsin, vi hoppas att kategorin kan förgylla musiklyssnandet i många svenska hem, säger Jacob Herbst, Director of Shows & Editorial på Spotify i ett pressmeddelande.
Sett till lyssnandet på Spotify består dansbandsfansen av 61% män och 39% kvinnor. Genren är störst i åldersspannet 45-59 år följt av 35-44-åringar, visar data från tjänsten.
Den nya avdelningen innebär bland annat 16 spellistor dedikerade till de största namnen i en genre som anses ”fysisk” men som visar upp allt större streamingsiffror. Genrens kungar, Lasse Stefanz, har exempelvis 246 000 lyssnare i månaden och 94 000 följare. Störst är bandet i Stockholm med 36 000 följare, men mest per capita har man föga överraskande i hemstaden Kristianstad med 7 000 följare.
– Dansbandslyssnare har traditionellt sett varit stora konsumenter av musik i fysisk form. Så är det fortfarande men strömmad musik är ett bra komplement, säger bandets sångare Olle Jönsson till TT. Jönsson säger också att man påverkas av statistiken på Spotify när man väljer repertoar:
– Om man ser att det är en tio låtar som är de mest lyssnade, då kan vi lägga in dem och köra dem på kvällen. Då vet man att det är det som folk vill höra, säger han till TT.
Lars Nylin