Svenska Epidemic Sound har de senaste åren hamnat i hetluften för sina avtal. Men bolaget inte bara lever vidare utan växer också. Nu har man anställt två branschbekangta i Max Thörn från Stim respektive låtskrivaren David Lindgren Zacharias.
Det var 2013 som Epidemic Sound första gången fick rubriker i exempelvis Musikindustrin. Musikbolaget, startat 2009, kritiserades den gången främst för att man inte tillät sina klienter att vara Stimanslutna. Men även ersättningsmodellerna i sig kritiserades. Det stack i mångas ögon att exempelvis ändå TV 4 valde att köpa musik från Epidemic.
Men bolaget har överlevt kritiken. Efter nya riskpengar 2014 utökade man 2015 sin verksamget till det fält där Soundtrack Your Brand dittills fått mest uppmärksamhet, musik för kommersiella lokaler. David Stenmark på Epidemic sa den gången:
“Ja, vi konkurrerar men med olika modeller. Den stora skillnaden är att vi tar bort mellanhänder som STIM och SAMI”.
Bland annat därför är det kontroversiellt att nyanlände Max Thörn kommer från just Stim. Thörn lämnar Stim efter sex år där han ansvarat för relationen med några av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare och musikförlag. Max tar plats i Epidemic Sounds operativa team som Key Account Manager. I ett pressmeddelande säger Thörn:
“Den traditionella musikbranschen kan vara svåråtkomlig för en kompositör eller artist utan ett starkt CV. Det är bra att det finns alternativ som Epidemic Sound där kombination av musik och tech ger värde för både kompositör och slutkund”.
Låtskrivaren och producenten David Lindgren Zacharias får rollen som musikinköpare.
“Jag är lika mycket entreprenör som producent/låtskrivare och Epidemic Sound är ett spännande företag för musikbranschens framtid. Jag vill vara med på den resan”, säger Lindgren Zacharias.
Helena Bengtsson, Creative Director, säger i pressmeddelandet:
”Vi är otroligt glada och peppade på att David och Max börjar hos oss. Deras erfarenheter och kunskaper blir ett fantastiskt komplement till vårt team.”
Kunder som DDB House, Maker Studios och nämnda TV4 liksom många YouTubers använder Epidemic Sounds musik i sina videoproduktioner. Just nu hörs ett flertal verk av Epidemic Sound i Hollywood-serien Feud, med Susan Sarandon och Jessica Lange.
Totalt äger bolaget 30 000 verk i vad man beskriver som 180 genrer. 90 % av bolagets låtskrivare finns i Sverige. Man har i dag mer än 80 anställda och kontor i Stockholm, New York, LA, Hamburg och Amsterdam. Enligt bolaget betalar man i år ut mer än 20 miljoner till sina låtskrivare och skvallret säger att man numera kan ersätta musik till internationella dramaserier med sexsiffriga belopp.
När MI efterlyser ytterligare uppdatering av Epidemics grundare Jan Zachrisson citerar Zachrisson ett presskit från bolaget.
Där talas det bland annat om ”Ett system med färre mellanhänder som skapar fördelar både för de som använder musik och de som skapar den.” Aspekten med Stimanslutning summeras: ”För tillfället kan varken våra upphovspersoner eller Epidemic Sound vara anslutna till en kollektiv förvaltningsorganisation. Exklusivitetsklausulerna i dessa avtal hindrar upphovspersonerna att arbeta med Epidemic Sound.” Gällande framtidsplanerna står det i presskitet klart att det är just i video/YouTube-fältet man ser den största utvecklingspotentialen.