Blockchain-teknologin har många gånger diskuterats som en potentiell revolution för musikindustrin. Än så länge har tekniken inte haft något större genomslag, men kanske kommer något hända nu när tre av världens största insamlande sällskap gör gemensam sak.
—–
ASCAP, PRS for Music och SACEM har inlett ett nytt projekt tillsammans med IBM baserat på s.k. blockchain-teknologi. Huvudmålet är att förena ISRC och ISWC, men pressmeddelandet som släpptes under fredagen tyder på en ännu större målsättning: ”The goal of the project is to prototype how the music industry could create and adopt a shared, decentralized database of musical work metadata with real-time update and tracking capabilities.”
En blockchain distribuerar data på ett decentraliserat sätt där alla noder hela tiden är med och verifierar innehållet. Sedan år 2009 är bitcoin den mest kända tillämpningen av tekniken.
Elizabeth Matthews, CEO på ASCAP, säger:
– Blockchain has become well-known for its use in payments systems because of its ability to capture real-time data and transaction updates that can be shared with multiple parties, and in the process, dramatically improve operations by reducing costs. ASCAP is excited to partner with SACEM and PRS on this project on behalf of our members.
Hela pressmeddelandet finns här: ASCAP, SACEM, And PRS For Music Initiate Joint Blockchain Project To Improve Data Accuracy For Rightsholders
—–
Förra veckan rapporterade vi om den stora ökningen i intäkter för masterägare i USA under 2016, på grund av en dubblering av antalet betalande prenumeranter jämfört med året innan.
Siffrorna för det första kvartalet 2017 visar att tillväxten i streamingkonsumtion fortsätter. Enligt BuzzAngle Music skedde 84 miljarder enskilda uppspelningar av musik på streamingtjänster under det första kvartalet 2017 i USA (video ej medräknat, endast audio), att jämföra med 52 miljarder samma period året innan.
Försäljningen av CD-skivor gick ned med 17 procent under kvartalet medan antalet sålda vinylskivor ökade med 23 procent.
—–
Jay Z har tagit bort hela sin katalog från Apple Music och Spotify, till fördel för sin ”egen” tjänst Tidal. Skälet har inte offentliggjorts, men en anledning skulle kunna vara ett försök att locka kunder att börja använda Tidal genom att göra tjänsten mer exklusiv. Tillväxten i antalet betalande användare har inte varit så stor som Tidal önskat, medan både Spotify och Apple Music fortsatt att visa ökningar, Spotify har nu 50 miljoner betalande prenumeranter och Apple Music 20 miljoner betalande.
—–
Enligt flera källor diskuteras en alternativ börsintroduktion för Spotify, utan en nyemittering av aktier. Enligt Wall Street Journal skulle en börsintroduktion i så fall kunna ske i september, med en bolagsvärdering på 10 miljarder dollar som målet. Spotify har hittills tagit in 2,56 miljarder dollar i riskkapital, och vid den senaste investeringsrundan värderades bolaget till 8,5 miljoner dollar.
—–
VEVO-videos står nu för över 40 procent av antalet uppspelningar på Youtube, imponerande med tanke på att antalet videos, 350 000, endast utgör 0,5 procent av det totala antalet videos. VEVO distribuerar inte UGC, och större varumärken och annonsörer är mer intresserade av Premium content, något som innebär ökade intäkter till rättighetshavarna.
—–
Youtube har för övrigt infört en ny gräns för när det är möjligt att lägga annonser på videos, 10 000 visningar. När klippet har nått 10 000 visningar görs en automatiserad utvärdering om videon följer guidelines och regler, och kan efter det godkännas att få visa reklam. En av orsakerna till denna förändring är den senaste tidens kritik i samband med att reklam visats i terrorbejakande sammanhang online.
—–
Sonos och Spotify genomför en gemensam utställning på konsthotellet At Six i Stockholm, mellan 21-30 april. Fem kreatörer porträtteras, låtskrivaren Amr Badr, modedesignern Ida Klamborn, smyckesdesignern Göran Kling, regissören Rojda Sekersöz och konstnären Johanna Burai.
Sofie Grant, kommunikationschef på Spotify, säger: – Sverige är i framkant när det kommer till att konsumera musik digitalt, och att vi lyssnar på mycket musik kanske är en av anledningarna till att Sverige är ett så pass framgångsrikt land sett till olika typer av skapande. Förhoppningsvis kan musik leda till att fler nytänkande och banbrytande talanger inom olika populärkulturella områden äntrar internationella scener framöver.
—–
Google har lanserat sin streamingtjänst Play Music i Indien. Sedan tidigare finns Apple Music i landet. Kostnaden för ett månadsabonnemang motsvarar ca 15 kronor. Spotify finns än så länge inte i landet, och det är lokala tjänster som t.ex. Saavn som har lyckats bäst bland indierna.
—–
Björk har släppt en VR-version av låten Notget från senaste albumet Vulnicura. Den visades första gången i slutet av 2016. VR-versionen kommer nu följa med den turnerande utställningen Björk Digital som inleds den 19 maj i Los Angeles. Björk säger: ”I feel the chronological narrative of the album is ideal for the private circus virtual reality is: a theatre able to capture the emotional landscape of it.”
En version av upplevelsen finns att se här: Björk ’Notget VR’
Daniel Johansson