Efter många år hos Roxy Recordings har Johanna Randolph bytt arbetsplats till Sony Music. MI har kollat vad den nya rollen projektledare innebär.
Vad är det du ska göra på Sony?
– Jag började som projektledare förra veckan och kommer att vara en del av det lokala teamet på Sony. Min titel blir Senior Project Manager, vilket kommer att innebära att jag tillsammans med A&R, promotion managers och Creative team på den lokala avdelningen kommer att jobba med Sonys fina artister. Det känns verkligen jättekul och spännande med ny utmaning.
Vad minns du som mest spännande från åren på Roxy?
– Det bästa med Roxytiden, vilket var åtta år, var att det är ett litet bolag fast med majortänk. Det är fokus på hits, men samtidigt satsar dom och jobbar långsiktigt med sina artister. Eftersom Roxy är litet så får man göra allt. En enormt lärorik tid att sitta på alla roller som projektledare, promotion och produkt, plus att jobba väldigt nära artisterna under många år. Sista året så var jag även inblandad i Playgrounds releaser. Det mest spännande var att inget projekt var det andra likt! Senaste året så var mitt fokus Lisa Nilsson, Thomas Stenström, Smith & Thell, Solen, GES men även succéshower som Viva La pop med Orup och Jag är ingen älskling med Lena Philipsson.
Berätta lite mer om hur du ska jobba på Sony?
– Ja, det får vi ju nu se. Men tanken är att jag ska projektleda ett team runt artisten och fokusera bara på projektledning till skillnad från Roxy, där jag alltså agerade i alla led. På Sony är det en rolig mix av människor, åldrar och musikintressen så jag utmanas. Här finns ett fantastiskt team som jag får vara en del av. Kreatörer som kan få mig att tänka i andra vägar, samt flera kvinnliga starka chefer, vilket känns kul. Jag ser fram emot att få jobba i ett större team för att hitta nya vägar att nå igenom det enorma bruset.
För de som inte känner dig; berätta lite om dig innan Roxy?
– Jag började på skivbolag i slutet av 1990-talet efter att jag hunnit prova några andra yrken. Helen McLaughlin anställde mig på V2 Music där jag började med radiopromotion och vidare till promotionmanager. Efter V2 så startade jag en egen PR-konsultverksamhet som jag drev under nio år. Under den tiden jobbade jag med dom flesta skivbolag och bokningsbolag som kunder, med artister som Petra Marklund, Mando Diao, The Ark, Mauro Scocco, Kleerup, Eskobar, Eldkvarn, etc. Men också med utländska artisters singlar mot radio, som exempelvis Justin Timberlake och Britney Spears åt Zomba. Efter Randolph Promotion blev det Roxy Recordings, vilket var en helt naturlig övergång då alla mina projekt kom från Roxy under det sista året som konsult: Eric Saade, Sarah Dawn Finer och Orup.
Lars Nylin