RIAA rapporterar den största intäktsökningen i USA sen 1998. Tack vare en dubblering av antalet betalande streamingprenumeranter är nu Spotify, Apple Music, Tidal m fl det dominerande formatet i landet.
—–
De totala intäkterna till masterägare i USA ökade med hela 11,4 procent 2016, jämfört med år 2015. Det är den största ökningen year-to-year sedan 1998 när CD:n gjorde sin sista stora uppgång, och allt går att härleda till streaming.
Under 2016 dubblerades antalet betalande streamingabonnenter i USA jämfört med 2015, från 11 miljoner till 22 miljoner personer, och för första gången utgör streaming det största formatet i landet. 51 procent av intäkterna till masterägare kom 2016 från Apple Music, Tidal, Spotify, Pandora etc.
Downloads minskade under året med hela 22 procent, och CD minskade med 16 procent. Trots den stora nedgången lyckades alltså betalande prenumeranter skapa den stora uppgången i intäkter.
Detaljer finns att läsa i News and Notes on 2016 RIAA Shipment and Revenue Statistics (PDF)
—-
Apple lanserar Clips i april
Appar som Musical.ly och Funimate har exploderat under det senaste året, framför allt i de yngre åldrarna. Det handlar om att göra korta video-loopar till musik som delas socialt med vänner.
Barn och ungdomar, främst, filmar sig själva när de utför mer eller mindre halsbrytande konster, avancerade dansnummer, eller kombinationer av gester till musik. Oftast handlar det om att härma andra som har gjort något bra på appen. Som vanligt är ”likes” den viktigaste valutan.
En av de centrala funktionerna är effekter som kan läggas på klippen, ju fler häftiga och annorlunda effekter som går att använda desto mer intressant för användarna. Funimate är den app som många använder för att göra sina videoklipp, för att sedan ladda upp dem på Musical.ly.
Nu hoppar Apple på tåget med appen Clips. Det är en gratis fristående app där användaren skapar sina videoloopar för att sedan kunna dela dem på andra sociala medier, som t.ex. Instagram, Snapchat, Twitter och Facebook.
Vad som kommer att bli intressant med Clips är att se vilken musik som kommer finnas tillgänglig för att skapa sina videos med. En begränsning med andra appar är att utbudet av musik inte är så stort av rättighetsskäl. Det verkar som om Apple Music inte kommer synka med Clips till en början, men Apple har förutsättningarna att kunna tillgängliggöra musik till användarnas videos på ett helt annat sätt än andra appar.
Det som gör att Clips sticker ut är också att Apple både använder röstigenkänning och ansiktsigenkänning, dvs undertexter ska genereras automatiskt om man pratar i videon, samt att ansikten ska kunna kännas igen genom Photos. Troligen kommer inte det där fungera perfekt till en början, men är en intressant feature.
Clips kommer att lanseras någon gång här i april.
—–
Voltra med ny streamingmodell
Voltra.co försöker kombinera streaming med nedladdningens ”ägande”. Första gången man strömmar låten är det gratis, sedan betalar man lite för varje uppspelning för att slutligen äga låten efter den tionde uppspelningen.
Tanken bakom tjänsten är att intäkterna ska bli större ju mer någon tycker om musiken. Själva uttrycker det det som att de är en streamingtjänst för ”music collectors”, såna som vill kunna äga musiken de älskar.
Voltra erbjuder också ett Premium-abonnemang som då fungerar som en vanlig streamingtjänst, och lockar med att alla artister som signar upp direkt mot tjänsten får 100 procent av intäkterna. I dagsläget befinner sig tjänsten i beta och har tre miljoner låtar tillgängliga.
—–
Emoticast tar nästa steg
Emoticast gör det möjligt att skicka korta musik-mojis på Facebook Messanger, WhatsApp, Kik och andra meddelandetjänster. Licensavtal finns med Universal och Warner och samtliga större musikförlag.
Nu har Sean Parker, bl a delägare i Spotify och grundare av Napster, David Guetta, will.i.am och flera andra framstående entreprenörer gått in med 50 miljoner i bolaget.
TuneMoji är den app från Emoticast som troligen är mest känd, som fungerar lite som ett ”mikro-Youtube” för att skicka video/musik som snabba korta meddelanden med video/musik som fungerar ungefär som emojis.
TuneMoji har gjort exklusivs ”tune-mojis” med artister som Ed Sheeran, Bruno Mars och Snoop Dogg.
Grundaren James Fabricant, som tidigare var ansvarig för MySpace i Europa, säger:
– The backing of such high-profile individuals from the worlds of music, technology and entertainment is validation of the company’s success in catalyzing partnerships across the entertainment and messaging industries.
—–
Notiser
Warner har sålt Zebralution, en digital aggregatör/distributör som köptes upp för tio år sedan. Zebralution distribuerar 500 000 låtar. Det är ett konsortium av indie-labelar som tar över verksamheten, däribland de ursprungliga grundarna Kurt Thielen och Sascha Lazimbat.
TuneGO, rekommendationstjänsten, har lanserat en egen label som kommer ge ut musik som man ser börjar trenda på sociala medier. Bland de som finns bakom tjänsten är bl.a. den legendariska producenten och låtskrivaren Desmond Child samt Marcus Spence som jobbat med artister som One Republic, Timbaland och Nelly Furtado.
SoundCloud Go har lanserats i Holland. Priset är 5,99 euro för Android, 7,99 för iPhone och SoundCloud Go+ kostar 9,99 euro för Android och 12,99 euro för iPhone. Vanliga SoundCloud har också uppgraderats så att iOS-appen kan strömma till Google Chromecast.
Även masterägare i Australien såg ökade intäkter under 2016, med 5,5 procent. En kraftig ökning i antalet betalande streamingabonnenter var den främsta orsaken, en ökning på 90 procent jämfört med år 2015. Intäkter från digital distribution utgjorde 70 procent av intäkterna till masterägare under 2016.
Spotify lanserar den åtta avsnitt långa showen Traffic Jams, producerad av Russel Simmons, grundare av Def Jam. En producent och en rappare ska i Los Angeles rusningstrafik skapa en låt innan de når slutet på sin resa. Låten ska sedan spelas inför publik på en plats som inte avslöjats förrän låten gjorts. Russel James säger:
– Traffic Jams shows off true talent, recording artist and producers, and their ingenuity, creativity and personalities. It has improvisation, it has performances and I’m pretty sure it will spawn a few new hits too. Spotify is the perfect platform for it.
Daniel Johansson