21 mars 2017

JOHANSSON om MelodyVR, Amper Music, CD Baby, Spotify, Airbnb och mer

Många förväntar sig att musiken kommer att vara en viktig drivkraft för den tekniska utvecklingen inom AR/VR. Är det nu det börjar, med UMG´s och Warners nya avtal?

—–

Universal, Warner och MelodyVR

Universal Music Group har ingått avtal med Virtual Reality-företaget MelodyVR, som ägs av EVR Holdings. UMG har också köpt 43 miljoner aktier i EVR. Aktien gick under måndagen upp med 23 procent.

Förra veckan meddelades att Warner Music redan ingått avtal med bolaget, som skapar och distribuerar VR-innehåll fokuserat på musik. Med den nya generationens VR-glasögon distribueras upplevelserna direkt till en app som användaren laddar ned till sin smartphone. Anthony Matchett, boss på EVR, säger:

– UMG represents a significant number of the world’s most popular chart-topping artists and we look forward to working closely with UMG to create and distribute ground-breaking virtual reality content as well as to hosting UMG artists on the MelodyVR platform.

Michael Nash på UMG, säger i sin tur:

– Given the depth of engagement possible with VR, many of our artists are interested in producing more of this content and we have a robust pipeline of projects coming soon.

Här en tidigare krönika på MI om AR/VR: Mixad verklighet och musikindustrin.

www.melodyvr.com

—–

AI som medkompositör

Amper Music heter en tjänst som utvecklat en AI (Artificiell Intelligens) som fungerar som en medkompositör, eller snarare som en producent av de idéer du som kompositör har. Mängder med instrument, ljud och algoritmer har lagts in och AI-n är klart kompetent i att bygga musik.

Genom att först ange en grund genom att ange genre, känslor, bpm, instrumentation o.s.v. skapar Amper en ”ram” där användaren sedan kan gå in och förändra saker för att slutprodukten ska bli unik och så bra som möjligt. Användaren kan sedan ladda ned och spela in t.ex. sång för att distribuera låtarna som vanligt till musiktjänster.

Amper är förvånansvärt bra, eller ”intelligent” om man så vill, på att skapa musik. Visst, det är fortfarande några steg kvar tills dess att Amper är en fullfjädrad producent/ljudtekniker, men tekniken går snabbt framåt på området. CEO och medgrundare till AI-n, Drew Silverstein siar om vad framtiden kommer innebära:

– I think the collaboration between humans and AI to make music is an inevitable evolution. 100 years from now we’ll look back and say, “Of course, it’s just like discovering electricity”, or anything else that’s so taken for granted today. As a human race we will always value music created by humans, it’s part of what makes us who we are. But from a technological capability, Amper will certainly be able to compose music at that same level.

Här en intressant artikel och intervju om tjänsten: Artificial Intelligence and its place in the music industry

—–

Välbärgade bokpirater

Nielsen och Digimarc har gjort en undersökning kring vilka det är som egentligen piratkopierar e-böcker på nätet. Även om studien inte behandlar musik, kan det vara intressant att se internetanvändares beteenden inom andra kulturområden.

Den genomsnittlige personen som piratkopierar böcker är en man i 40-årsåldern med en årsinkomst på ca 750 000 kr. 66% var män i undersökningen, 72 procent hade en eftergymnasial utbildning och 65% hade en årsinkomst som låg på 600 000 kr eller högre.

Skälet till att de laddar ned böcker illegalt är inte för att de vill ha det gratis, utan helt för att det är lättast och mest bekvämt så, piratkopior finns mer lättillgängliga.

Undersökningen gällde alltså enbart e-böcker, inte ljudböcker, men bekräftar vad flera andra studier visat tidigare, inom såväl musik som film, d.v.s. det är oftast inte kostnaden det handlar om utan att innehållet man vill ha just för stunden finns lätt tillgängligt.

—–

CD Baby med promotionverktyg

De olika digitala aggregatörer/distributörer som finns försöker ständigt skapa nya verktyg och mervärden för sina kunder. Konkurrensen är ganska tuff på just den delen av marknaden och det finns ett fyrtiotal aktörer runt hela världen.

CD Baby är en av dessa, och meddelar nu att de med hjälp av Show.co erbjuder nya marknadsföringsverktyg till de 650 000 artister man distribuerar. CD Baby köpte Show.co förra året och håller nu på att integrera tekniken direkt i sin Artist Dashboard. Kunderna ska lättare kunna bygga spellistor, hantera kampanjer, tävlingar, Youtube-kanaler och mycket annat.

www.cdbaby.com

—–

Notiser

Spotify har i USA börjat blanda musikvideos och låtar i den populära spellistan RapCaviar. Det verkar som om testet än så länge endast genomförs i smartphone-apparna och inte på desktopversionen. Huruvida det är något som kommer bli en permanent feature av tjänsten återstår att se, det tidigare försöket att introducera video på tjänsten blev mindre lyckat.

Airbnb lanserar tillsammans med Sofar Sounds något som kallas ”Music Experiences”. I ett femtontal storstäder runt om i världen kommer Airbnb samarbeta med spelställen och lokala artister, tillhandahålla musikvandringar och annat. Och personer som bor i städerna kan själva genom Airbnb erbjuda musikupplevelser till besökare på olika sätt.

Chance the Rapper twittrade för några dagar sedan att han fick 500 000 dollar av Apple för att de skulle få ha exklusivitet för hans senaste release Coloring book under två veckors tid.

SXSWtorrent.com heter en site som samlar all musik som publicerats i samband med SXSW sedan år 2005 och tillgängliggör dem via Bittorrent. Musiken utgör totalt närmare 80 gigabyte data. Bakom sajten står Ben Stolt, som säger så här: ”My motivation is in part selfish, because, like many others, my friends and I all use the contents of the torrent to prepare for our week at SXSW Music. But without fail the emails start coming in January and February asking if there will be a torrent. Many people come back every year, so I can’t leave them hanging.”

Enligt Financial Times kommer Spotify införa begränsningar i musiktillgången för Freemium-användare. Detta som ett resultat av de nya överenskommelserna med masterägarna. Spotify will restrict some albums to its paid tier.

 

Daniel Johansson

 

Etiketter: #Johansson