7 mars 2017

MELODIFESTIVALEN Finalen enligt Spotify

Vem vinner Melodifestivalen sett till antal streams på Spotify? Ledtråd: det är inte de artister som de flesta journalister tippar ska vinna eller som leder hos vadslagningsfirmorna.

Nu är det är förstås inte Spotify som avgör vem som vinner Melodifestivalen. Låtarna går ju att streama i hela världen medan det bara går att rösta ifrån Sverige. Fans som lyssnar på en låt hundratals gånger röstar rimligtvis inte lika många gånger heller. Och en del röstar kanske inte på den låt de gillar bäst, utan på den låt de vill ska representera Sverige.

Men streamingsiffrorna är ändå intressant läsning för den som vill tippa möjliga utfall i slutavgörandet. Vad betyder det till exempel att Jon Henrik Fjellgren och Aninia just nu har fler streams än Mariette och Ace Wilder, när de två sistnämndas låtar är på engelska och borde ha en potentiellt större internationell publik?

Nano och Wiktoria har lägst odds på de flesta betingsajterna, men är bara trea, respektive sexa sett till Spotify-streamingen.

Lisa Ajax och FO&O fick gå via Andra Chansen för att ta sig till final, men har högst streaming på Spotify av alla finalisterna. Och De Vet Du, som ju inte tog sig vidare, skåpar ut samtliga på nedanstående lista med över fyra miljoner streams för Road Trip.

Såhär såg siffrorna ut på Spotify den 7/3 runt kl 10.

1. Fo&OGotta Thing About You – 2 703  344 streams

2. Lisa AjaxI Don’t Give A – 2 476 617

3. WiktoriaAs I Lay Me Down – 2 463 829

4. Anton HagmanKiss You Goodbye – 2 019 916

5. Robin Bengtsson I Can’t Go On – 1 910 330

6. NanoHold On – 1 641 070

7. Benjamin IngrossoGood Lovin’ –  1 597 589

8. Boris RenéHer Kiss – 1 452 085

9. Jon Henrik Fjellgren & Aninia En värld full av strider – 1 257 254

10. MarietteA Million Years – 1 138 682

11. Ace WilderWild Child – 743 216

12. Owe ThörnqvistBoogieman Blues – 341 658
Christel Valsinger