Vem vinner Melodifestivalen sett till antal streams på Spotify? Ledtråd: det är inte de artister som de flesta journalister tippar ska vinna eller som leder hos vadslagningsfirmorna.
Nu är det är förstås inte Spotify som avgör vem som vinner Melodifestivalen. Låtarna går ju att streama i hela världen medan det bara går att rösta ifrån Sverige. Fans som lyssnar på en låt hundratals gånger röstar rimligtvis inte lika många gånger heller. Och en del röstar kanske inte på den låt de gillar bäst, utan på den låt de vill ska representera Sverige.
Men streamingsiffrorna är ändå intressant läsning för den som vill tippa möjliga utfall i slutavgörandet. Vad betyder det till exempel att Jon Henrik Fjellgren och Aninia just nu har fler streams än Mariette och Ace Wilder, när de två sistnämndas låtar är på engelska och borde ha en potentiellt större internationell publik?
Nano och Wiktoria har lägst odds på de flesta betingsajterna, men är bara trea, respektive sexa sett till Spotify-streamingen.
Lisa Ajax och FO&O fick gå via Andra Chansen för att ta sig till final, men har högst streaming på Spotify av alla finalisterna. Och De Vet Du, som ju inte tog sig vidare, skåpar ut samtliga på nedanstående lista med över fyra miljoner streams för Road Trip.
Såhär såg siffrorna ut på Spotify den 7/3 runt kl 10.
1. Fo&O – Gotta Thing About You – 2 703 344 streams
2. Lisa Ajax – I Don’t Give A – 2 476 617
3. Wiktoria – As I Lay Me Down – 2 463 829
4. Anton Hagman – Kiss You Goodbye – 2 019 916
5. Robin Bengtsson – I Can’t Go On – 1 910 330
6. Nano – Hold On – 1 641 070
7. Benjamin Ingrosso – Good Lovin’ – 1 597 589
8. Boris René – Her Kiss – 1 452 085
9. Jon Henrik Fjellgren & Aninia – En värld full av strider – 1 257 254
10. Mariette – A Million Years – 1 138 682
11. Ace Wilder – Wild Child – 743 216
12. Owe Thörnqvist – Boogieman Blues – 341 658
Christel Valsinger