Svenska Anna Wester blir A&R Manager på Warner/Chappell UK med fokus på ny elektronisk musik, från Storbritannien och resten av världen.
Anna Wester har jobbat som musikskribent på Göteborgs-Posten, som JR Digital Account Manager på Universal Music i Stockholm och är även verksam som DJ.
Närmast kommer hon från plattformen Boiler Room, som bland annat streamar live sessions med underground musik från hela världen.
Vad gjorde du på Boiler Room?
– Jag jobbade för Boiler Room både i New York och London, och jag hade lite olika roller. I New York var vi bara tre-fyra stycken och vi gjorde spelningar över hela USA. Där var det mer hands on och DIY. Vi gjorde flera broadcasts i månaden på klubbar runt om i New York, vi var i LA med Soulection, och så var vi i Chicago och Detroit en hel del och utforskade deras fascinerande musikscener. Jag var med och öppnade den nya Boiler Room studion som ligger i Brooklyn, vi jobbade mycket med Awful Records, och så var jag med och utvecklaed Boiler Room’s program på Beats 1.
– I London, som är huvudkontoret, jobbar man mer som ett produktionsbolag. Där skötte jag bland annat Boiler Rooms sociala medier, jobbade med marketing samt scoutade nya akter inom undergroundscenen.
Vad tycker du är det mest spännande som händer på dansscenen just nu?
– Att dansmusik lever organsikt över hela världen och att den föds obroende av pengar eller marknadsstrategier. Att dansmusik aldrig kommer låta som bäst när den är beställd eller framtagen av den enda anledningen att det ska kapitaliseras på. Att den föds, lever och fortbildas på open airs i Rio, källarfester i Krakow eller i sovrum i Trondheim. Att själva kärnan i bra dansmusik har sitt ursprung i lokala klubbkulturer över hela världen, och att majorbolag måste anpassa sig efter det, och inte tvärtom.
Hinner du med att dj:a något numera?
– När jag jobbade på Boiler Room dj:ade vi varje fredag i studion från kl 3 till midnatt. Jag måste nog se till att vi skaffar en spelare till Warner/Chappell.
Vad lyssnar du på just nu?
– Tjejer som producerar.
Christel Valsinger