När Musikförläggarna räknat ihop musikförlagens marknadsandelar för 2016 är det precis som förra året Sony/ATV Music Publishing Scandinavia som, med sina 26 %, hamnar i topp.
Av de 100 mest köpta och spelade låtarna förra året hade Sony/ATV representation på hela 52 st. På andra plats ligger Universal Music Publishing med 17,8%. Diagrammet bygger på statistik från Sverigetopplistans årslista – de 100 mest köpta och spelade låtarna i Sverige under 2016.
– Det känns förstås otroligt roligt. Och det blir ett kvitto på hur stark repertoar vi har och det fantastiska jobb vårt team gör – på alla områden. Planerna under 2017 är att fortsätta på samma inslagna linje men att vässa till oss ytterligare. Vi är i helt rätt riktning men vi har mer att ge och man kan alltid bli bättre, säger Johnny Tennander, vd för Sony/ATV Music Publishing Scandinavia.
Om listan: 1% av marknadsandelarna motsvarar en låt på topplistan oavsett placering. Låt nr 1 och låt nr 100 är alltså lika mycket värda när Musikförläggarna tar fram diagrammet eftersom man inte använder sig av något graderingssystem.
Lars Nylin