Det totala antalet som betalar för musikstreaming har nu passerat den magiska gränsen 100 miljoner, allt enligt den respekterade branschbloggen Midia.
Enligt den engelske analytikern Mark Mulligan, som driver Musicindustryblog (Midia), står Spotify för 43 miljoner av de totalt strax över 100 miljoner som betalar. Siffran för Apple Music var vid nyår 20,9 miljoner, Deezer 6,9, Napster 4,5 miljoner och Tidal 1 miljon. För det resterande stod ett antal ”övriga” som än så länge bland annat inkluderar Amazon och Google, två giganter som många spår kommer att nå helt andra siffror under 2017.
Tittar man på marknadsandelar betyder siffrorna att Spotify och Apple tillsammans står för 64% av den globala streamingen och att Spotify ensamma stod för 43 % vid årsslutet.
Den totala siffran 100,4 miljoner innebär 48 % upp jämfört med de 68 miljoner som Ifpi presenterade för motsvarande tid 2015.
Milligan väljer att inte inkludera den amerikanska streamingradion Sirius XM. Gör man det blir siffran avsevärt högre och då passerades 100 miljonstrecket redan i höstas. Inkluderar man även Spotifys gratisversion skulle det totala användandet då i dag närma sig 200 miljoner.
Just den siffran är en som allt oftare nämns som potentiell nivå för betalande streaming vid slutet av det här året. Med allt större aktivitet från Amazon och Google liksom generellt i exempelvis Tyskland och Japan – hittills tröga streamingländer – känns den inte helt osannolik.
Siffran 100,4 miljoner innebär också att den totala betalda musikstreamingen under 2016 passerat antalet prenumeranter på Netflix. Netflix avslutade enligt Midia 2016 vid nivån 87,8 miljoner. I slutet av 2015 hade Netflix 70,8 miljoner prenumeranter, att jämföra med att musiken då alltså låg vid 68.
Mer analys finns här https://musicindustryblog.wordpress.com/2017/01/06/music-subscriptions-passed-100-million-in-december-has-the-world-changed/
Lars Nylin