Nästan 35 år efter att bandet upplöstes återkommer Abba för shower 2018. Men denna gång i ett virtuellt format i samarbete med Pop Idol-skaparen Simon Fuller.
Nyheten om Abbas ”comeback” gick över hela världen när den släpptes i förra veckan. När MI träffar Universals VD Per Sundin i annat ärende berättar han att det svenska Universalkontoret, som är inblandade i projektet, redan fått pressklipp från hela världen. Allra mest från Japan, där Abba en gång i tiden gjorde en av sina få turnéer.
— Det ska bli som en Abba-konsert, berättar medlemmarnas manager Görel Hanser för TT. Hanser beskriver till nyhetsbyrån tekniken som används som ”en väldig vidareutveckling av hologramtekniken”.
Planen är att Abba-showen ska ha premiär under 2018. Exakt vilka arenor som får besök av den virtuella kvartetten är ännu inte bestämt. I ett pressmeddelande säger Universal att mer fakta kommer under 2017.
”Vi har inspirerats av de obegränsade möjligheterna för vad framtiden innebär och gillar verkligen att vara med och skapa något nytt och dramatiskt med det här. En tidsmaskin som fångar essensen av vilka vi var. Och är”, säger Abbas Benny Andersson i pressmeddelandet.
Simon Fuller, som bland annat ligger bakom tv-konceptet som ligger bakom svenska Idol, berättar i pressmeddelandet att han inspirerats av Abba-medlemmarnas kreativitet och idéer.
”Vi utforskar en ny teknologisk värld med virtuell verklighet och artificiell intelligens i spetsen, som gör det möjligt för oss att skapa nya former av underhållning och innehåll som vi inte har kunnat föreställa oss fram till nu”, säger Fuller.
Frida Lyngstad säger:
”Våra fans runt i världen har bett oss återförenas, jag hoppas att denna nya Abba-skapelse ska göra dem lika upphetsade som det upphetsar mig!”
Lucian Grainge, VD för Universal Music Group säger i meddelandet: ”Det är fantastiskt att få vara inblandad i detta innovativa nya projekt som gör att ett band som stått för några av de största poplåtarna introduceras för en ny generation av fans.”
Lars Nylin