16 augusti 2016

SOMMARSUMMERING 16 Mark Dennis/Sony Music

MI har under sommaren summerat året som det ut hittills med företrädare för ett antal musikbolag. Här Mark Dennis, VD Sony Music, med fakta om halvåret som gått men också om centrala ämnen för branschen som helhet.

Vilka var de stora händelserna hos er under våren?

– Det har varit ett mycket händelserikt 2016 för Sony så här långt med en rad ämnen att glädjas över. På ett övergripande plan känns det fantastiskt att vi hittills i år är marknadsledande på såväl singellistan som radiolistan samt har legat etta på singellistan i hela 25 av 32 veckor. Det känns extra speciellt eftersom vi fram till för ett par år sedan var något svagare på just singelsidan och att vi har lyckats ändra på det. I Alan Walkers Faded har vi årets mest sålda singel och mest spelade låt på svensk radio, men vi har även haft stora framgångar med bl.a. Sia, Frans, Justin Timberlake, The Chainsmokers, Cheat Codes, G-Eazy, Mike Perry, Fifth Harmony, Kygo, Peg Parnevik och Calvin Harris.

Vinsten i Melodifestivalen sticker ut lite?

– Det var grymt kul att notera vår första seger i Melodifestivalen sedan 2004, självklart en perfekt start för vårt samarbete med Frans och Cardiac Records. Utfallet av den vinsten har varit enorm; 5:e platsen i Eurovision, ett nytt svenskt rekord för flest Spotify streams på en dag (679,917) och ett superstarkt internationellt intresse där låten bland annat är nummer 1 på airplaylistan i Tyskland här och nu.

Vad kan du säga mer om er albumutgivning?

– Att vara delaktig i Kents avskedsår har varit både en ära likväl en unik utmaning och vi är så här långt väldigt nöjda med resultaten för albumet Då som nu för alltid. Nu ser vi fram emot en fullspäckad höst med bandet. Andra albumreleaser som måste nämnas är Eva Dahlgren vars Jag sjunger ljuset är en stor personlig favorit. Måste ju även nämna Beyoncé som med Lemonade återigen visar att hon är en av popmusikens mest ambitiösa konstnärer; och så givetvis David Bowies Blackstar som blev det självklara epitaph till hans liv och karriär efter hans alldeles för tidiga bortgång.

Det har även kommit en del nya lokala satsningar?

– Bland nya spännande samarbeten under våren så bör Peg Parnevik nämnas som rivstartat sin artistkarriär. Att vi inlett samarbetet med Stor, en av Sveriges absolut bästa rappare, är en chans vi väntat länge på. Jag måste också slå ett slag för Södra Station, en mycket spännande och talangfull debutant-trio, och så självklart Miss Li som har en uppsjö av helt makalösa låtar på gång där första singeln Bonfire släpptes i fredags.

– De stora globala framgångerna med våra lokala signingar Kygo och Alan Walker har varit pricken över i:et. Över 12 miljoner sålda singlar worldwide med Kygo och 6 miljoner med Alan Walker är otroliga siffror som förhoppningsvis bara är början i bägges fall. Speciellt roligt är hur den kreativa lanseringen av Alan Walker har uppmärksammats på flera håll och resulterade i både en Cannes Lion-vinst och flera nomineringar i kommande reklam/PR tävlingar. Så en stor eloge till Claes Uggla, Lisa Hultengren, Johanna Hoffman och Katrin Bohman som har stått bakom detta.

Några stora förändringar i organisationen?

– Organisationsmässigt jobbar vi konsekvent för att möta våra artisters behov samt för att säkerställa våra anställdas utveckling. Bland interna befordringar ser vi Suzanne Rapp som Head of Local, Mia Annell som Head of Digital KAM, Ellen Kvarby som Head of Creative samt att Ebba Sundstedt och Tove Blum har tagit över ansvaret för vår radioavdelning. Nyrekryteringar till bolaget under våren är Matilda Kahl och Noah Sebnat till vår Creative-avdelning, Andreas Werling som nordisk produktchef för Metal/Hårdrock och Brian Askrud som ansvarar för vår spelliste-strategi och kurering. Jag tycker det är kul och inspirerande att ett flertal av våra medarbetare tar sig vidare inom Sony Music internationellt, att vi idag återfinner tidigare medarbetare som Johan Lantz och Stefan Duberg på vårt London kontor, Jens Bengtsson i Sydney hos SME Australien och Maria Westergaard-Alén numera på New York kontoret. Till sist måste sägas att vi är väldigt glada över intresset och den positiva feedback vi fått för vår Artist Transparency App som lanserades i februari. Den har verkligen uppskattats av våra artister och managers och att den används flitigt av de allra flesta tyder på hur efterlängtat ett sådant verktyg varit. Vi uppdaterar funktionaliteten och datakällorna kontinuerligt och det kommer en rad ytterligare förbättringar under hösten.

Vad är på gång just nu och kommande halvår?

– Sommaren har bjudit på två stora framgångssagor. The Ocean med Mike Perry featuring Shy Martin håller i skrivandes stund på att bli vår nästa globala hit och växer starkt över hela världen, är just nu topp 15 på Spotify WW. Och så förstås genombrottet för de norska tvillingarna Marcus & Martinus – något som de flesta med småbarn kan skriva under på. Vi kommer att följa upp med ytterligare släpp från både Mike Perry och M&M under hösten.

– På den svenska sidan förutom redan nämnde artister ser vi fram emot ny musik från bland andra Peter LeMarc, Lorentz, Kim Cesarion, Petter och Aleks. Danny Saucedo och Lisa Ekdahl medverkar i årets säsong av Så mycket bättre och rapporterna från inspelningen har varit mycket positiva. Via vårt samarbete med TEN har vi bl.a. ett nytt efterlängtat album med Zara Larsson som utan tvekan kommer att bli en stor världssuccé! Tittar man på debutanter tror vi mycket på Albin Lee Meldau, Léon & Esther Kirabo för att nämna några.

– Kent har som sagt en fullspäckad höst framför sig. I september släpper vi deras Greatest Hits som dessutom innehåller det allra sista av ny musik från bandet och deras avskedsturné börjar 23/9 i Linköping med hela 28 gig fram till sista konserten på Tele2 Arena den 17/12. Vi har såklart en hel del planerat kring GH och turnén som vi tror kommer glädja både nya och gamla fans.

Och utländskt?

Bruce Springsteen gjorde nyligen det tredje av sina Ullevigig för sommaren där han har spelat för sammanlagt över 190 000 personer och i september släpps hans biografi med tillhörande musik. Andra internationella artister som släpper nya album under hösten är bl.a. Robbie Williams, Leonard Cohen och Britney Spears och många fler releaser avslöjas inom kort. Det finns även två soundtrack som vi tror starkt på; The Get Down, Baz Luhrmanns nya Netflixserie, som kretsar kring discon och hiphopens ”födelse” (har premiär denna vecka) samt Trolls-filmen där Justin Timberlake är både är ”huvudrollsinnehavare” samt exekutiv producent.

 

Utöver vad som händer på ditt eget bolag: vad är det intressantaste som händer i branschen just nu?

– Value Gap och streamingmognad! Jag tror att de flesta är överens om att de kommande 6-12 månaderna är otroligt viktiga för branschens långsiktiga stabilitet och tillväxt. Det är ingen hemlighet att majorbolagen ligger i omförhandlingar med ett flertal av de största digitala aktörerna och utfallet av dessa – tillsammans med IFPI:s pågående arbete kring Value Gap – kommer att vara avgörande om det ska bli större paritet i tjänsternas affärsförutsättningar samt en mer rimlig ersättning till artister och rättighetshavare. Det är oerhört viktig att spelplanen blir detsamma för alla och att de som skapar och investerar i musik får en rättvis utdelning för sina satsningar.

– När streaming nu står för nästan 90% av den svenska marknaden är det av största vikt att vi som bransch jobbar hårt för att förbättra förutsättningarna för alla artister, inte bara de som lyckas komma in på de stora Spotify-spellistorna eller tilltalar en ung publik. Vi måste ifrågasätta om dagens fördelning av strömmade intäkter är den rätta, eller om det finns en mer rättvis modell som bör tillämpas. Jag anser att Sverige – som ligger längst fram i världen gällande formatbytet – har en skyldighet att vara proaktiv i denna fråga.

Är du oroad?

– Jag ser en mycket oroväckande trend i det pågående kriget mellan streamingtjänsterna kring exklusiviteter. Jag är övertygad om att det är ofördelaktigt för både artister och konsumenter. Att det på sikt kan skada allmänhetens syn på musikbranschen – något som vore mycket trist efter att ha vunnit tillbaka en del förtroende efter piratåren. Jag hoppas innerligt att detta är en kortlivad episod som snart är över.

Men du är ändå optimist?

– Jag vill avsluta med en positiv notering, och det är att jag ser en allt ljusare framtid för svensk och nordisk musik internationellt. Vi har redan sett en otrolig utveckling de senaste 3-5 åren men möjligheterna blir bara större i takt med att streaming växer i fler och fler länder. Internationella framgångar leder till ökad investering i lokal A&R vilket i sin tur ökar chanserna till nya framgångar – så förhoppningsvis kan vi se ännu fler nordiska artister bygga internationella karriärer de kommande åren!

Lars Nylin