Som redan förutsetts blev det nytt publikrekord för Way Out Wests tionde upplaga. I snitt 33 000 besökare per dag äntrade Slottsskogen. Men festivalen drogs också med rekord-dåligt väder.
Alla utomhusfestivalers fiende, regnet, kom att påverka framförallt fredagens konsertupplevelser så kraftigt att en del valde att lämna området för att fokusera på nattens Stay Out West-program istället. Regnet i kombination med tiotusentals trampande fötter blev under helgen dessutom till en lervälling som det kommer att ta veckor att bli av med. Skadorna i parken har inte varit så omfattande sedan 90-talet, vittnade chefen för Göteborgs parkförvaltning om i en artikel i Göteborgsposten.
Men självklart bjöd festivalhelgen på fina konsertögonblick ändå. En skönsjungande Morrissey bjöd på såväl nytt material som äldre, inklusive The Smiths-klassikern Meat Is Murder, med tillhörande slaktfilm i bakgrunden. En kroppsmålad Grace Jones gjorde avtryck med en fortfarande mäktig röst, många klädbyten och en manlig akrobatisk pole-dansare. PJ Harvey intog scenen med nio musiker och framförde stora delar av sitt senaste album The Hope Six Demolition Project med tungt driv och minimalt med mellansnack.
På nya scenen Höjden hölls konserter i lite mindre format med bl a José González och Amanda Bergman, men platsen var framförallt vikt åt samtal under parollen ”WoW Talks”. Många diskussioner kretsade kring miljö och hållbarhet, men musiken fick också utrymme, bland annat i en intervju med Little Jinder, ledd av musikjournalisten Kajsa Haidl, om skapandeprocessen och studioarbetet. Jinder berättade om vikten av att sätta ett ID tidigt i en låten och exemplifierade med Vita Bergens klockor, en låt som dessutom innehåller omkring 200 dubbar av sången i refrängen för att få rätt känsla.
Någon regelrätt musikkonferens, såsom förra året, ägde inte rum i år. Däremot arrangerades några programpunkter för musikbranschen på ett inhägnat område inne på det redan avgränsade VIP-området. Där hölls bl a ett samtal kring rapporten om svenska livescener som MI skrev om här och på lördagen modererade musikjournalisten Jan Gradvall ett samtal om den moderna A&R-rollen med tre internationella A&R:s: Victoria Ree (Polydor, UK), Chloe Weise (RCA, NY) och Jennifer Fierman (Universal Music Publishing NY).