Den nya musiktjänsten Amuse har startats av ett antal branschbekanta med visionen att utmana de ledande musikbolagens A&R.
Det är sajten DI Digital som skriver om Amuse, en musiktjänst som med länder i Afrika som testmarknader satsar på att låta algoritmer och datamängder agera A&R. När låtar som lagts upp gratis tar fart på tjänsten är Amuses affärsidé att kliva in i handlingen och bli mer av ett skivbolag.
– Då blir vår roll i praktiken ett skivbolag. Vårt jobb är att förverkliga värdena som finns i musiken och göra en bra låt till en gigantisk låt genom marknadsföring och annat, säger Andreas Wiberg på Amuse till DI Digital.
– Historiskt har A&R handlat om ett gäng gubbar som sitter och lyssnar på demos eller hittar nya band på nattklubbar. Detta har redan förändrats, men vi tror att vi har hittat ett nytt och smartare sätt att göra jobbet, fortsätter Diego Farias, vd på Amuse, Farias har tidigare arbetat bland annat på Warner.
Bakom Amuse, som för MI associerar till Universals tjänst Spinnup, står flera bekanta namn ur den svenska musikindustrin: Andreas Ahlenius, tidigare försäljningschef på Universal Music, Spotifys förre designchef Christian Wilsson, liksom Farias, tidigare ansvarig för Millicoms musikverksamhet i Afrika och även digital försäljningschef på Warner Music. Bland grundarna finns även Wanda Viola Kiziga från den afrikanska distributören Africori och Wiberg, digital strateg som arbetat hos företag som Burt och Ebay/Tradera.
Länk till DI Digital:
http://digital.di.se/artikel/spotifyhojdare-ska-hitta-popstjarnor-med-algoritmer
Lars Nylin