Streamingutvecklingen har en baksida anser Eric Hasselqvist på Ten Music Group. Han är tvåa ut i MI:s serie Sommarsummering, där vi låter ledande förlag och musikbolag berätta om det gångna halvåret och vad som är viktigaste branschfrågan just nu.
Vilka var de stora händelserna hos er under våren och vad har ni på gång?
– Ten Music Group innehåller ju både en förlagsdel och en artistdel. På förlagssidan har vi under våren fortsatt att uppgradera våra studios i Stockholm, och kommit igång väldigt bra med studion i Los Angeles. Det har resulterat i några riktigt bra så kallade ”cuts” på hög nivå, som kommer ut i höst. Men jag kan inte avslöja exakt vad det är ännu. Sen signar vi kontinuerligt nya låtskrivare såklart. Självklart är det också extra roligt att ha Mike Perry som writer när The Ocean går upp på listorna i land efter land. Många i branschen tror nog fortfarande att vårt förlag mest levererar låtar till Ten-artister, men så är det verkligen inte, och det kommer att visa sig under den närmaste tiden.
– På artistsidan så är vi givetvis supernöjda med att det går så bra för Zara Larsson, idag kan man absolut kalla henne för en världsartist. Det är ingen enkel grej att uppnå, så det är vi stolta över. Just nu är det mycket förberedelser inför utgivningen av hennes nya album. Men vi har ett brett artiststall, och det kommer nya releaser med Icona Pop, Benjamin Ingrosso, Elliphant, WDL med flera. När det gäller WDL, eller Johan Wedel som han heter, så har vi också ett ovanligt stort intresse på synch-sidan både i Sverige och utomlands. Det signas nya artister också, och helst vill man ju berätta om alla. Men exempelvis syskonen Strandell, The Strandels, tycker jag är ett nytt namn som man bör lägga på minnet.
Utöver vad som händer på ditt eget bolag: vad är det intressantaste som händer i branschen just nu?
– Streamingutvecklingen fortsätter, snart är resten av världen som Sverige. Jag tycker att en lite tråkig konsekvens av det är att topplistorna blir väldigt playliststyrda, och det är i stort sett samma låtar på alla listor världen runt. Dessutom ligger låtarna kvar väldigt länge så listorna blir ganska statiska. Det är såklart kul om man har låtar som Lush Life eller The Ocean som lyckas ta sig in i den ganska lilla elitgruppen av hits. Men det blir en lite farlig likriktning, och svårt för nya artister att få listplaceringar, särskilt om man inte gör tonårspop. Jag har ju själv alltid gillat topplistehits, men nu finns det en risk att popmusiken börjar bli ren entertainment, och kanske blir konsumenterna uttråkade med tiden. Det ska bli intressant att se om det blir någon motreaktion på detta, eller om alla kids i världen ska spela Pokemon Go, kolla samma Netfllixserier och lyssna på samma låtar… Men på det hela taget är musikbranschen i bra form idag, och det dyker säkert upp någon oväntad grej, en ”black swan”, som tar det hela i en ny riktning.
Christel Valsinger
Tidigare artiklar i ”Sommarsummering”: