Johnny Tennander tar klivet upp som VD på Sony/ATV (se även separat artikel). MI har pratat om utmaningar och varför han fick jobbet.
Varför tror du själv att du fått den nya rollen?
– Jag förmodar att mina chefer känner att jag har mycket att ge, i rollen och för bolaget. Och det känner jag att jag har. Jag hoppas också att jag utstrålar en hunger och ett driv som gör att de känner att jag kan hjälpa vårt Skandinaviska team och bolag att lyfta ett – eller förhoppningsvis flera – snäpp.
Vilka är de mest spännande utmaningarna för Sony/ATV i nuläget?
– Generellt så tycker jag att vår viktigaste uppgift nu är att utvecklas, att ta fortsatta kliv framåt. Vi har lämnat Sony/EMI-sammanslagningen bakom oss och börjar sakta men säkert att växla upp, men vi har mycket mer att ge. Vi befinner ju oss också i en väldigt intressant tid i musikbranschen där jag tror att det blir otroligt viktigt – inte bara som förlag – vilket kreativt ansvar man tar och till vilken grad man utvecklar, skapar, äger det kreativa. Där vill vi vara ledande och i absolut framkant. En annan på sikt avgörande faktor blir ju såklart också hur vi får betalt för vårt innehåll, vår musik och vårt jobb – där kommer det att finnas enormt mycket att göra. Till sist har vi också som mål att stå för den absolut bästa servicen och administrationen för våra låtskrivare och artister och i dagens snabbt föränderliga värld så finns det även där väldigt mycket att göra.
Vilka är de viktigaste utmaningarna för musikindustrin i stort?
– Det som jag personligen tycker är allra roligast med dagens musikbransch är att musik återigen är något som definierar och som är en stor del av ens identitet. När branschen mådde som absolut sämst enligt mig för ett antal år sen var när kids slutade upptäcka musik, hitta ny musik. Istället vände de sig till TV spel, datorer, TV serier o.s.v. Jag tror att vi nästan tappade en generation där. Nu är vi tillbaka till att dagens kids/ungdomar älskar musik, letar musik, bygger sin värld kring musik. Jag tror att det är avgörande att vi i branschen fortsätter att se till att det är så – att musiken är en självklar del i människors liv. Och då måste musiken och allt runtomkring – teknologi, tillgänglighet o.s.v.- hela tiden vara relevant och i framkant. Annars tror jag vi kan halka efter igen.
– Den andra delen är ju såklart också given – vi måste se till att få ordentligt betalt för musiken. I alla lägen.
Om vi pratar aktuell musik, vad har Sony/ATV i fokus?
– Jag tycker att vi har så otroligt mycket bra på gång och en väldigt bra blandning av etablerat och nytt. Just nu har vi genom våra lokala writers ett antal världshits där ute – Alan Walkers Faded, Justin Biebers nya singel, Guettas & Zaras EM låt, Lost Frequencies nya singel, låtar med Halsey, Ellie Goulding, Ariana Grande, Charli XCX, Flo Rida, Kanye West med mera. Här hemma har vi haft stora hits med Faded, Frans, Norlie & KKV med flera. Kents farvälalbum känns såklart också väldigt speciellt. Tim (Avicii) är alltid aktuell. Sen känns också vår nya generation av låtskrivare och artister otroligt spännande; Elias, Astrid S, Sandro Cavazza, Humble & Blisse, Skott. Vi har spenderat väldigt mycket tid med dessa och enligt mig är det A&R-development av högsta klass av vårt A&R-team – vilket gör mig väldigt stolt.
Läs mer: Johnny Tennander ny VD Sony/ATV Scandinavia
Lars Nylin