Export Music Sweden har genomfört årets första seminarium på favoritämnet musikexport och denna gång om jazz med inriktning på internationell turné.
I panelen ingick, inrest från London, Chris Philips som är Head of Music på den nu nationella radiostationen Jazz FM. Chris berättade om den engelska jazz-marknaden generellt och gav bland annat tips på hur man bäst tar kontakt med radiostationer.
Den andra internationella gästen var Eva Maria Thiessen, manager och agent på EMT Management i Tyskland. Eva har mycket erfarenhet av svenska jazz-artister och delade generöst med sig av råd och tips på hur man kommer in på den tyska jazz-marknaden.
Från Sverige var det Silvia Sardeira, agent på MTA Production, som gav väldigt konkreta tips på hur man kan kontakta bokare. Hon tipsade till exempel om att tisdagar och onsdagar brukar vara dagar då man oftast får svar via e-post, statistiskt sett.
Även Mattias Albinsson, agent på Headstomp, satt med i panelen för att ge sitt perspektiv på jazz på export i och med hans arbete med jazz-bandet Tonbruket. Mattias erfarenheter från pop-världen kunde säkert tillgodoses hos en och annan jazz-musiker på plats.
Den enda musikern i panelen var Josef Kallerdahl som var med och grundade HOOB Records och är en flitigt anlitad kontrabasist. Josef turnerar själv mycket internationellt och delade med sig av sina erfarenheter av det.
Panelsamtalet som modererades av Karin Inde från Svensk Jazz filmades och kommer att läggas ut på exms.org inom kort.
– Exportjazzseminariet blev vårt andra genrespecifika efter dito på ämnet hårdrock i höstas. Mycket tillfredställande att det blev så många intressanta diskussioner och att det var så välbesökt. Utmärkt modererat av Karin Inde på Svensk Jazz, säger Jesper Thorsson VD, Export Music Sweden.
Nästa seminarium av Export Music Sweden äger rum den 9 maj i Stockholm, 10 maj i Göteborg och den 11 maj i Malmö. Då ska det pratas digital marknadsföring. Seminariet är kostnadsfritt.