Alla större förlag tappar marknadsandelar denna veckan och rangordningen bland förlagen kastas om. En stor andel oregistrerade verk på Topplistan är en del av förklaringen.
Sveriges största förlag Sony/ATV fortsätter att tappa andelar på Topplistan denna veckan, men det gäller även Warner/Chappell, Universal Music Publishing, BMG och Kobalt. BMG som förra veckan nöp platsen före Warner/Chappell och blev tredje marknadsledande förlag, får backa tillbaka till en fjärdeplats efter att ha tappat från 12,16% till 10,35%. Det största tappet står dock Universal Music Publishing för, som förlorat två procent av andelarna denna veckan. Det gör att Warner/Chappell, som bara tappat en halv procent sedan förra veckan, intar andraplatsen före Universal.
En anledning till omkastningen denna veckan är att många nya låtar på Topplistan saknar registrerad information om förlag och upphovsmän. Flera av dessa låtar kommer från Melodifestivalen, men även nykomlingar med t ex Kent och Peg Parnevik saknar denna information. Det gör att tårtbiten kallad ”information ej tillgänglig” ökar från 6 till 10%.
Nykomling i diagrammet är förlaget Yellow, som norpar åt sig en procent tack vare låten Himmel för två, framförd av Anna Book och skriven av Sven-Inge Sjöberg, Lennart Wastesson, Larry Forsberg och Camilla Läckberg.
Topp 5 markandsandelar vecka 11:
Sony/ATV 17,06%
Warner/Chappell 11,51%
Universal Music Publishing 11,31%
BMG 10,35%
Kobalt 9,20%
Se diagrammet här: http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/forlag-topp-100-singel/
Christel Valsinger