BMG ökar på sina marknadsandelar när finallåtarna till Melodifestivalen är släppta och har tagit sig in på Topplistan. Sony/ATV, Universal och Warner/Chappell tappar istället.
Sony/ATV tappar 3% av marknadsandelarna denna veckan, men Universal Music Publishing får dela med sig ännu mer och går från 17,2% till 13,1. Även Warner/Chappell tappar andelar och backar från 14,2% till 12,3. Största förlaget är dock fortfarande Sony/ATV.
Bland veckans vinnare hittar vi BMG som ökar från 8,8 till 11,5%, en ökning med 2,7%. Bakom ökningen hittar vi bl a mellofinalisten Lisa Ajax, med låten My Heart Wants Me Dead, skriven av Joy Deb, Linnea Deb, Anton Malmberg Hård af Segerstad, Nikki Flores och Sara Forsberg som går in på Topplistans 22:a plats, och Ace Wilders Don’t Worry, på plats 34 och tillika finalist i Melodifestivalen. Även den är skriven av Joy Deb, Linnea Deb och Anton Malmberg Hård af Segerstad, här tillsammans med Ace Wilder själv och Behshad Ashnai.
Capitol förlag blir också synligt bland tårtbitarna denna veckan, då förlaget når en-procentsgränsen och landar på 1,47 % av marknadsandelarna. Capitol har förlagsrättigheter på Melodifestivalsfinallåtarna med Robin Bengtsson och Panetoz.
Länk till marknadsandelarna: http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/forlag-topp-100-singel/
Länk till Topplistan med förlag: http://www.musikindustrin.se/topplistor/topp-100-singel/
Christel Valsinger