Jacob Herbst blir ny Nordisk chef för Content Programming & Editorial på Spotify, baserad i Stockholm.
Herbst hade tidigare rollen som Vice President för Sony Musics Globala digital-avdelning i New York och är grundare av Sonys spellistetjänst Filtr.
– Spotify har ett helt unikt varumärke och en position i marknaden, i synnerhet i Sverige och Norden. Jag är givetvis enormt tacksam för att få chansen att vara med och utveckla och fördjupa våra användares musikupplevelse i både befintliga och nya kanaler, säger Jacob Herbst till MI.
Under tiden på Sony Music var Herbst bland annat ansvarig för musikbolagets globala relation med Spotify, vilket till en stor del har inneburit resor världen över för att förklara Spotify- och streamingmodellen för chefer och kollegor i samband med att Spotify lanserats i nya länder och regioner. Innan flytten till USA var Herbst Digitalchef för Sony Music i Sverige. Det var där han startade och byggde upp tjänsten Filtr som numera är Sonys globala varumärke för spellistor.
Han fortsätter:
– Spellistan i dess nuvarande form har onekligen blivit ett av de viktigaste formaten för att upptäcka musik, men det finns samtidigt flera sätt där jag tror att upplevelsen kan bli ännu bättre. Spotifys tekniska plattform och tillgång till data i kombination med att vi anlitat ledande musikexperter världen över ger oss helt nya möjligheter att lyfta fram det mest relevanta innehållet för alla användare – och tillfällen.
Jacob Herbst tillträder sin tjänst denna vecka och rapporterar till Spotifys Vice President Content & Global Head of Programming, Nick Holmsten.
Lars Nylin