4 februari 2016

KONFERENS ”Where’s the music?” – hela programmet

Om en vecka drar konferensdelen av Where’s The Musik igång i Louis De Geer i Norrköping. MI presenterar hela programmet.

Fredag

10.30 – 11.30

Thank you for the music, Sweden!

Finns det en länk mellan innovation och kreativitet? Var det väntat att företag som Spotify och Ericsson skulle uppstå i ABBA:s och Ingmar Bergmans hemland?

Moderator: Paulina Ahokas
Talare: Carl Waldekranz,  Linda Portnoff, Anna Hildur & Sat Bisla

The irresponsible party (på svenska)

Festivaler har alltid varit en plats för människor att släppa loss och ha kul, men hur ska vi ska få festival/evenemangsbesökare att kunna göra det, utan att mista omdömet, eller ännu värre, göra saker som verkligen inte är ok. En högst aktuell fråga. Tyvärr.

Moderator: Jonas Bjälesjö
Talare: Christina Kormendi, Lisen Andreasson & Joppe Pihlgren

12.00 – 13.00

The responsible party

Klimatförändringar, sociala utmaningar och ständig tillväxt. Är det ämnen som även berör musikbranschen?

Moderator: Holger Jan Schmidt (GO Group, GER)

Talare: Linnéa Svensson (Greener Events Foundation, Norway), Teresa Moore (Bucks New University, UK) & Anne Jensen (Northside)

Is there life beyond streaming?

Vad väntar bortom dagens streamingmodell? Hur mycket mer kan streamingen öka? Kan Spotify bli det nya Netflix? Och hur ska musikbolagen hantera en en konsumtionsmodell som är mer baserad på tillgänglighet än ägande?

Moderator: Paul Brindley

Talare: Daniel Johansson, Jeremy Silver, Andreas Liffgarden, Mona Fimreite & Michelle Kadir

14.00

Friends or foes?

Livesektorn är viktigare än någonsin i det föränderliga musiklandskapet. Hur fungerar relationen mellan bokningasagenterna, pr-folket och artisternas management?

Moderator: Grimur Atlason

Talare: Matt Hanner, Kalle Lundgren Smith, Sidsel Vita & Monika Satkova

Where’s the money?

Samtidigt som nya och innovativa sätt att konsumera musik uppstår, blir det allt avårare att förstå vilket värde varje musikanvändning ger och vart pengarna tar vägen.

Moderator: Jake Beaumont
Talare: Carl Blom, Virpi Immonen, Petri Lunden & Keith Harris

15.30

My story: Mary Ramos

Mary Ramos har skapat den musikaliska identiteten i över 100 filmer de senate 20 åren. Mest känd är hon för sina samarbeten med Quentin Tarantino i hans filmer Pulp Fiction, Jackie Brown, Grind House, Inglorious Basterds, Kill Bill-filmerna och  Django Unchained – där hon lät skapa ny musik med artister som John Legend, Jamie Foxx, Ennio Morricone, Tupac Shakur och James Brown.

Intervjuas av Jens von Reis.

Touring in the Nordics

Hur bokar man en framgångsrik turné i de nordiska länderna? Tusentals spelställen och festivaler är utspridda på en miljon kvadratmeter i Sverige, Finalnd, Norge och Danmark och länderna domineras av lokala artister. Är det värt investeringen att bygga en karriär för en internationell artist i dessa länder?

Moderator: Allan McGowan

Talare: Anna Sjölund, Tobias Lorentz, Jouni Markkanen, Xenia Grigat & Adele Slater

 

Lördag

11.00

Workshop with Music ally – Campaign Surgery

God praxis och fallstudier från de mes intressanta digitala marknadsföringskampanjerna och nya plattformarna. Hur de skapades, vilka resultat de gav och vad man kan lära sig av dem. Exempel kommer från alla industrier, genrer och plattformar.

Talare: Nikoo

13.00 – 14.00

I want one million dollars

Makten ÖVer Musiken (MÖM) presetnerar en timmes genus-infotainment om varför du ska älska jämställdhet om du älskar vinst. Halva befolknings – vilket betyder hälften av alla potentiella  musiklyssnare – är kvinnor, så hur kan det komma sig att bara 20% av dem är representerade bland chefer och A&R:s i Sverige?

Moderator: Elin Trogen & Linn Delin

Talare: Zac Fox (Nowie), Ika Johannesson & Ingmari Pagenkemper

What makes a great sync song?

Vad gör en bra sync-låt och vad är de senaste kreativa trenderna inom sync?

Moderator: Sat Bisla
Talare: Mary Ramos, Markus Bergkvist, James Cassidy , James Cooper, & Jenny Ring

 14.15

Where’s the service?

Hur mycket kostar en biljett? För några år sedan behövdes en fysisk biljett för att komma in på en konsert, det fanns kostnader för tryckning och distribution inblandat i det. Nu finns en mängd appar och digital distribution som gör den fysiska biljetten onödig. Samtidigt blir serviceavgifterna i samband med biljettköp allt högre. Vad kan det egentligen kosta att köpa och sälja en biljett?

Moderator: Allan McGowan
Talare: Mari Hatakka, Patrick Borre & Greger Hagelin

My story: Carl Leighton-Pope

Carl Leighton-Pope har jobbat med artister som Dire Straits, U.F.O, Patti Smith, Matt Bianco, Bryan Adams, Van Morisson och Journey. 1991, startade Carl ”The Leighton-Pope Organisation” och idag arbetar han med Micael Bublé. Här berättar han sin historia.

16.00 – 17.00

Indies <3 Major labels

Konfrontationen mellan major och indie bolag verkar vara över. Är alla en enda stor kyckling familj nu? Indiebolagen skapar innehåll och majorbolagen distribuerar och administrerar? Och är det en win-win situation eller bara ett sätt att överleva ekonomiskt?

Moderator: Ika Johannesson

Talare: Patrik Larsson, Ellie Hewitt, David Mortimer-Hawkins & Ineke Daans

Staten & kapitalet (på svenska)

Lagom är bäst i mellanmjölkens land, men stämmer detta på regionsutvecklingen? Tusentals små arrangörer och fåtal stora. Men vad händer där emellan. Hur bygger vi upp en långsiktig region?

Talare: Martin Roos, Micke Lindevall & Joppe Pihlgren

17.15 – 18.15

A teaspoon in a waterfall

Hur upptäcker vi nya artister? Förr var det den lokala skivbutiken och musikjournalister som berättade vad vi skulle lyssna på.  I den digitala eran finns massor av sätt att hitta musik, men hjälper det oss eller blir det bara komplicerat? Hur vet vi vilka artister som kommer att slå och vilka är dagens ”gatekeepers”.

Moderator: Ametist Azordegan

Talare: Steffi von Kanneman, Magnus Olsson, Ellen Kvarby, Grimur Atlason

Interview Diana Rodriguez

Diana Rodriguez började sin bana som radiopromotor i Bogotá som 23-åring. 17 år senare fanns hon på Billboard magazines Most powerful women in music-lista. Då hade hon gjort en resa genom marknadsavdelningarn på Polygram, Universal och EMI för att slutligen utses till den första kvinnliga VD:n för Capitol Latin, EMI:s spansktalande division i USA.

Idag driver hon egna bolaget Criteria som jobbar med att marknadsföra artister, musikbolag och företag mot den spansktalande marknaden.

Intervjuas av Christel Valsinger

Mer info på http://www.wheresthemusic.se/konferens/