18 januari 2016

MUSIKBOLAG/MARKNADSANDELAR Jämnare men Universal dominerar

De första ”tårtbitarna” över musikbolagens marknadsandelar efter helgerna visar upp en jämnare fördelning än förra rapporten. Men Universal har kommandot och toppar i alla tre mätningarna.

För Topp 100 Singlar visar andelarna att Universal Music denna vecka nådde 35,1%. Sony Music med 31,7 och Warner Music med 30 finns alltså relativt nära. Övergår vi till Topp 60 Album är loppet ännu ett snäpp tätare. Universal når där 34,9% andelar medan Sony har 30,2 och Warner 29,9. Här är fortsatt Playground en uppstickare, i synnerhet Adele gör att att bolaget kommer upp i 8,7 %. I fallet Sony har David Bowies postuma framgångar gjort tydligt avtryck och Så mycket bättre adderar fortfarande till Warners andelar.

I fallet Radio Monitor är siffrorna lite mer utspridda. Universal är mest framgångsrika även här och står för 35,3 % av radiospelandet på listan, Sony har 29,1 % och Warner 25,5. Även här – främst i skepnad av distribuerade XL med Adeles aktuella låtar – syns Playgrounds radiopluggare även om det i tårtbitarna mäts som nämnda XL.

För marknaden som helhet kommer nu en intressant period fram till Melodifestivalen när faktorer som Så mycket bättre, julförsäljning och Beatles intåg på Spotify inte kommer att påverka andelarna. Å andra sidan hade ingen kunnat, eller velat sia i Bowies bortgång. Vi får nog helt enkelt vänja oss att diverse fenomen radikalt kan påverka marknadsandelarna från vecka till vecka. Just denna är dock fördelningen i riktning mot vad ”det brukar vara”. 

Lars Nylin