Universal Music är ett av de svenska företag som är bäst på att skapa engagemang på Facebook. Det visar en analys gjord av marknadsföringsföretaget Smampion. Universal sticker ut som enda musikbolag på en topp tio-lista med nästan uteslutande nyhetssajter.
Smampion har tittat på över 7500 svenska företag på Facebook och hur stort engagemang från följarna de genererar. Smampion har använt Facebooks mätvärde ”Pratar om detta”, som inbegriper ”likes”, kommentarer och delningar. Siffrorna de tagit fram är ett medelvärde av antalet interaktioner under en vecka. Universal Music har i snitt genererat ca 60 000 under en vecka, vilket bara är ca 1500 mindre än Metro Sverige (ettan Nyheter24 har ett snittvärde på närmare 295 000) och det ger musikbolaget en niondeplats på listan.
Under 2015 arbetade Universal medvetet med att öka interaktionen från följarna och det ökade också antalet följare, från 70 000 i maj till ca 200 000 i slutet på året.
MI bad marknadschef Joakim Johansson att berätta om strategin bakom framgången.
Vad är det för förändringar ni gjort för att öka interaktionen från följarna?
– Innan fungerade det så att vi postade länkar och information om våra artister som var aktuella med nya låtar, album eller spelningar. Det var ren marknadsföring utan någon direkt eftertanke eller berättarteknik. Nu för tiden handlar vår Facebooksida om att berätta roliga och spännande historier om vad som händer i världen inom ramen för musik. Vi skapar relevant och direkt innehåll som är intressant för konsumenterna och skapar ytterligare en plattform för våra artister.
Hur mycket får ni arbeta med Facebook-sidan?
– Vi har en person som är ansvarig för kanalen, men innehållet kommer från hela företaget. Kommunikation i sociala medier är något vi tar på största allvar och genomsyrar hela företaget, vare sig det gäller våra egna eller artisters kanaler.
Varför är det viktigt för skivbolag att vara aktiva på Facebook, är det inte artisterna som är huvudsaken?
– Det är för våra artisters skull vi satsar hårdare på sociala kanaler idag. Om en ny artist ska göra sitt första släpp är det viktigt att kunna hjälpa till med spridningen. Det kan också vara så att vi vill testa en ny målgrupp för en befintlig artist och då är det värdefullt att kunna experimentera på en kanal som inte är direkt kopplad till artisten.
Vilket är ert populäraste inlägg från förra året, sett till antalet interaktioner?
– Tillsammans med producenten JNT gjorde vi en inofficiell EM-låt med tillhörande video som handlade om mötet mellan Sverige och Danmark, Zlatan vs Bendtner. Genom att koppla låten till en specifik händelse fick den ett otroligt genomslag och sågs en halv miljon gånger, delades fyratusen gånger och fick nästan sextusen likes!
Christel Valsinger
Läs mer på https://smampion.se/nyheter/bast-pa-facebook-engagemang-2015
Smampions topplista i sin helhet: