Under årets sista vecka var Warner marknadsledande i Topp 100 singlar. Universal dominerar topp 60 och Radio Monitor – där Sony och Warner hade dött lopp om andraplatsen.
Det enda som är solklart just nu mellan de tre stora bolagen är att Universal kraftigt dominerar Topp 60 album. Där nådde man vecka 52 hela 42,9 %, det är mer än 20 % mer än Sony (22,6) respektive Warner (20,6). De sistnämnda utmanas så smått av Playground med 13,8 %, fortsatt en siffra som i mycket bygger på Adeles albumetta 25 [XL/Playground].
De övriga ”tårtbitarna” är det betydligt större omkastningar på. Topp 100 singlar domineras nu av Warner med 34,9 %, knappt före Universal (34,6) och en prestigevinst för bolaget som normalt brukar ligga trea av majors. Den tredje av dessa, Sony, når 27,4 % trots singeletta i Alan Walkers Faded och de största jullåtarna, de från Mariah Carey och Wham!.
Även Radio Monitor visar upp en tät duell. Här dominerar Universal med 36,2 %, men bakom dessa blir det dött lopp mellan Sony och Warner, båda med 28,7. Även här är Adele en uppstickare och ger på egen hand 3,9 % marknadsandelar till XL.
Lars Nylin
Länk till andelar musikbolag Topp 100:
http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/skivbolag-topp-100-singel/
Länk till andelar musikbolag Topp 60 album:
http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/skivbolag-topp-60-album/
Länk till andelar radiomonitor:
http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/radiomonitor-topp-100-skivbolag/