Warner utmanade denna vecka Universal om marknadsandelar för Topp 100 singlar. Warner har också en tät match med Sony om andraplatsen, efter Universal, om radiomarknadsandelar.
De marknadsandelar som just nu är tydligast fördelade är Album Topp 60. Där dominerar Universal klart med 43%, före en duell mellan Sony (19,8) och Warner (19,3), i viss månad utmanade av Playground med 15,4 % – till största del bestående av Adeles stora försäljning av listettan 25 men också julalbumet från Sofia Karlsson och Martin Hederos (just nu nummer 6 på den listan).
De övriga ”tårtbitsdiagrammen” har tätare matcher. Topp 100 singlar toppas av Universal med 35,6%, men bl a åtskilliga singlar från Så mycket bättre gör att Warner nu ligger så pass nära som 33,4%. Sony når vecka 51 26,6% med bl a många av de största jullåtarna.
Lars Nylin
Länk till andelar musikbolag Topp 100:
http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/skivbolag-topp-100-singel/
Länk till andelar musikbolag Topp 60 album:
http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/skivbolag-topp-60-album/
Länk till andelar radiomonitor:
http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/radiomonitor-topp-100-skivbolag/