Universal Music Publishing springer om Sony/ATV med några decimaler på veckans lista över förlagsandelar på svenska topplistan. Men när det gäller svenskskriven musik är det Warner/Chapell och Kobalt som dominerar.
Från och med förra veckan kan Musikindustrin publicera diagram över hur andelarna av den svenska musikförsäljningen fördelar sig mellan inhemska förlag och skivbolag. Nytt är också att förlagen bakom låtarna på singellistan nu går att utläsa – tidigare har enbart skivbolagen angetts. En lista över de 40 mest spelade låtarna i svensk radio finns också här på MI.
Och redan från förra veckan har förlagsandelarna omfördelats. Sony/ATV som förra veckan dominerade med 21,7% av förlagskakan, backar till 19,6%. Förbi springer Universal Music Publishing, som ökar från 18,3 till 19,9%. Båda förlagen förvaltar låtskrivare bakom Justin Biebers etta Love Yourself och Adeles trea Hello. Universal ser dock ut att vara dominerande när det gäller jullåtar på singellistan.
När det gäller svenskskriven musik är det dock Warner Chappell som har störst andel av marknaden, följt av Kobalt, meddelar Musikförläggarna. Warner Chappell för att de bl a förlägger svenskskrivna hits med Ariana Grande, The Weeknd och Ellie Goulding. Kobalt för toppnoteringar med Miriam Bryants Scocco-tolkning Allt jag behöver och Sabina Ddumbas Not Too Young.
Länk till förlagens marknadsandelar: http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/forlag-topp-100-singel/
Länk till singellistan med förlag: http://www.musikindustrin.se/topplistor/topp-100-singel/
Christel Valsinger