Warner Music, med tre vinnare de senaste fyra åren, storsatsar åter på Melodifestivalen, med stort utfall i startfältet. Med 14 bidrag i årets tävling står man för 50 procent av startfältet när tävlingen drar igång den 6 februari 2016. Detta har inget annat bolag lyckats med sedan Melodifestivalen antog sin nuvarande tävlingsform med deltävlingar 2002.
Warner Musics satsning på Melodifestivalen de senaste åren har varit enormt framgångsrik. På fyra år har bolagets artister vunnit den svenska finalen tre gånger med Loreens Euphoria 2012, Sanna Nielsens Undo 2014 och Måns Zelmerlöws Heroes i våras. Dessutom har både Loreen och Måns vunnit den stora Eurovisionfinalen och haft listframgångar över hela Europa. Utöver vinnarna har man genom tävlingen fått fram hits med bland andra Ace Wilders Busy Doin’ Nothin´ , Hasse Anderssons Guld och Gröna Skogar och Samir & Viktors Groupie.
– Vår dedikation till svensk musik syns i resultatet med 13 artister och en distribution av de 28 bidragen i årets Melodifestival. Detta tack vare våra artister, samarbete med några av de bästa låtskrivarna, samarbetspartners och inte minst det utmärkta teamet medarbetare på Warner, säger Jonas Siljemark, Nordisk VD Warner Music.
Bland Warners bidrag i Melodifestivalen 2016 märks etablerade namn som Ace Wilder, Samir & Viktor, Pernilla Andersson, David Lindgren, Molly Pettersson Hammar, Panetoz, Oscar Zia, Anna Book, Linda Bengtzing och After Dark. Dessutom återvänder Swingfly som den här gången har med sig sångerskan Helena Gutarra och en låt skriven av Jocke Åhlund och Andreas Kleerup. Några upphovsmän som också är med i sammanhanget för första gången är författarna Camilla Läckberg och Dag Öhrlund.
Utöver de etablerade namnen har Warner tre debutanter i årets startfält. Fotbollsspelaren Boris René, som till vardags spelar för Degerfors IF i Superettan, sångerskan SaRaha som är popstjärna i sitt andra hemland Tanzania, samt artisten Wiktoria som är kontrakterad till bolaget Moon Man Records/PRMD under distributionsavtal med Warner.
– Vi har jobbat väldigt hårt i flera månader med att få fram rätt låtar och vi är väldigt stolta över blandningen av artister som vi har i årets startfält. Vi har ett otroligt dedikerat team på Warner och vi är övertygade om att flera av våra bidrag kommer ligga högt på listorna i vår, säger i ett pressmeddelande Robert Skowronski, A&R Warner Music Sweden, och Camilla Bjering von Zweigbergk, som tillsammans har huvudansvaret för satsningen.
MI återkommer med vilket förlag som dominerar när alla förlagsfakta finns.
Lars Nylin