Pandora meddelade på måndagen att de köpt ”vissa” delar av musiktjänsten Rdio, som begärts i konkurs, för 75 miljoner dollar. Det innebär att konkurrensen om den stremande USA-marknaden ökar för Spotify.
Pandora har fram till nu varit mer av en radiotjänst än en fullskalig strömmande musiktjänst där prenumeranterna själva kan välja vilka låtar som ska spelas upp. Man har erbjudit en personligt anpassad radiokanal där användaren bara kan byta låtar ett begränsat antal gånger.
Men efter hårdnande konkurrens från i synnerhet Spotify, i somras startade Apple Music och inte minst YouTube har Pandora haft ökande problem. Nu svarar man alltså genom att köpa centrala delar av svensken Niklas Zennströms falnande skapelse Rdio.
Enligt Pandoras vd Brian McAndrews kommer det förstärkta bolaget att erbjuda radio, musik ”on-demand” och livemusik i samma tjänst. Han säger:
”Vi försöker vara den definitiva källan för att upptäcka musik och njuta av den globalt. Vi planerar att bredda vår prenumerationstjänst betydligt.”
Planen ärt att erbjuda kunderna en förbättrad tjänst från slutet av 2016.
Det är ännu oklart om varumärket Rdio kommer att fortsätta att användas. Ett område där det kan vara till användning är vid en internationell expansion. Pandora har i dag endast verksamhet i USA, Australien och Nya Zeeland, men bolaget uppger att de planerar etablera sig i nya områden. Rdio finns redan i 100-talet länder.
Lars Nylin