Rekord på YouTube, rekord i förväntningar. Adeles ”comeback” med Hello och kommande albumet 25 har redan satt spektakulära spår. Ett av spåren är gjort i samarbete med Max Martin och Shellback.
En uppföljare till ett album som sålt mer än 30 miljoner hade varit en utmaning även tidigare i musikhistorien. I streamingeran innebär detta att Adeles kommande album 25 [i Sverige Playground/Sony] är årets troligen mest uppmärksammade utgivning.
Den första reaktionen på den engelska sångerskans ”comeback”, singeln Hello, har också varit storslagen. Videon till premiärsingeln har setts 107 miljoner på YouTube/Vevo, tittandet de första 24 timmarna raderade ut Taylor Swifts gamla rekord, 23 miljoner gånger sågs Hello under det dygnet. Låten toppar nu också den globala Spotifylistan.
Även i Sverige märks intresset. Hello ligger just nu som nummer tre på den svenska Spotifylistan och signaler tyder på att suget efter uppföljaren till 21 – som i Sverige certifierats tre gånger platina (mer än 120 000) – är mycket stort.
21 är Adeles största listframgång även i Sverige. Under 133 veckor på Sverigetopplistan låg den som bäst nummer ett vid två tillfällen. 21:s tid på listan ändade först tidigare i oktober. Adeles hittills största singelsuccé i Sverige är Someone Like You, som nådde plats 3 år 2011.
Hello finns på alla streamingtjänster. Det har ännu inte kommit några besked om hur det blir med albumet. Adeles ende verklige konkurrent om de riktigt gigantiska siffrorna, Swift, har valt att helt eller delvis begränsa sin närvaro på streamingtjänsterna.
Ett av spåren på albumet, Send My Love, är gjort av Adele i samarbete med svenskarna Max Martin och Shellback.
Lars Nylin