Royalty-satser, streamingutveckling och albumets framtid var några av ämnena som diskuterades under panelsamtalen på Way out West Music Conference. Fullt hus blev det när vd:arna för de tre majorbolagen tog plats på scenen för en utfrågning.
Medan tiotusentals besökare njöt av livemusik från Slottskogens scener samlades företrädare för musikbranschen i ett tält innanför festivalens VIP-område för att lyssna till samtal kring och fördjupningar i några av de frågor som musikbranchen brottas med just nu.
Den tidiga fredagskvällens programpunkt med titeln They might be giants, satte ljuset på de tre majorbolagens roll i musikindustrin genom ett samtal med jättarnas vd:ar: Per Sundin, Universal Music Sweden, Jonas Siljemark, Warner Music Sweden och Mark Dennis, Sony Music Sweden.
Samtalet kom att handla mycket om digitaliseringen av musikdistributionen och streamingens påverkan på lönsamheten och royalty-nivåerna.
Paneldeltagarna var överens om att Spotify tog branschen ur 00-talets ekonomiska svacka genom att erbjuda laglig strömning av musik. Utmaningen nu är att få publiken på utländska marknader att förstå streamingen i förhållande till t ex nedladdning. I Sverige förstår lyssnarna skillnaden på de olika musiktjänsterna, som att om man vill lyssna på musik så är Spotify ett bättre verktyg än YouTube eller att SoundCloud är bra för att sprida musik låt för låt, snarare än hela album.
— Utomlands förstår många inte skillnaden på Pandora och Spotify, menade Jonas Siljemark.
Vi måste prata om elefanten i rummet, betalningen till artisterna för strömmad musik, sa utfrågaren Tim Ingham från Music Business Worldwide och hänvisade till vinterns upprop bland svenska artister som kritiserade utbetalningsnivåerna från Spotify.
— Jag blir upprörd av pratet om girighet, sa Per Sundin. Vi är gladast när det går bra för artisten och Universal Sweden betalar mer royalties till artisterna är någonsin förut. Men 50% av inkomsterna till en artist kommer från live, som skivbolagen inte har någon del av.
— Vi vill alltid betala mer, men våra utbetalningar har ökat dramatiskt de senaste fem åren, sa Mark Dennis som också påpekade att betalningsnivån för en prenumeration verkar ha stannat på tio euro/dollar nu.
Den nya tidens musikförsäljning är heller inte särskilt demokratisk, den premierar hits. Det är antalet spelningar av en låt som avgör om du tjänar pengar eller inte, till skillnad från förr då det inte spelade någon roll hur många gånger skivköparen faktiskt satte på skivan
— I dag får hitsen mest pengar. Det kanske är orättvist, men man måste förstå spelreglerna, sa Per Sundin.
Vad Apple Music kan få för effekt på streamingen är för tidigt att svara på, menade vd-trion.
— Men det viktiga är att folk lär sig om streaming, menade Mark Dennis.
Exklusiviteten som uppstått som ett konkurrensmedel för streamingtjänsterna, såg panelen som en farlig utveckling.
— När folk inte kan lyssna på sin favoritmusik där de vill, vänder de sig till piratnedladdning. Innehållet måste finnas på alla plattformarna.
Diskussionen kom också att röra sig kring singlar vs album. Per Sundin menade att albumet kommer att leva kvar, men reserveras för när artisten etablerat sig.
— Man kanske släpper singlar i två-tre år innan man kan ge ut ett album.
Varför ska man sajna med ett major? frågade Tim Ingham avslutningsvis. Bland anledningarna angavs möjligheten till internationell spridning och kompetens kring hur man når ut i sociala medier. Jonas Siljemark lyfte fram sin personal.
— Jag älskar när mina a&r’s inte är på kontoret. Det betyder att de är ute i studiorna. Det är där de ska vara och vara en del av den kreativa processen.
Hur svenska a&r’s arbetar var också ämnet för en av lördagens panelsamtal. Samme Tim Ingham intervjuade Helen McLaughlin från Sony Music Sweden, Andreas Håkansson från Warner Music Sweden och Jonas Wikström från Universal Music Publishing.
Det svenska musikundret stod i centrum och förklarades bland annat med vår historia av framgångsrika popband som Abba och Roxette och att vi ligger i framkant vad gäller teknisk utveckling. Jonas Wikström menade att det är en fördel att svensk musik plockar influenser utifrån, till skillnad från i Frankrike och Tyskland där man bygger mycket på egen musiktradition och därför har svårare att nå utanför landets gränser.
Arbetar svenska a&r’s också annorlunda? undrade Tim.
— Det finns hög arbetsmoral här, menade Helen Mc Laughlin och lyfte fram hur svenska låtskrivare vill utnyttja tiden och börja jobba så fort de kommer till studion, till skillnad från i en del andra länder där man sitter och snackar i flera timmar innan processen är igång.
Andreas Håkansson nämnde fördelen med att skivbolaget har en egen studio och att arbeta i små team.
— Det blir mer kreativt.
Text och foto: Christel Valsinger