Tjänsten har kallats för saker som ”låtarnas Instagram” och grundaren är bekant från debattpaneler. MI kolllar med Nils von Heijne vad OneSong är.
Tanken bakom OneSong och var står ni i dag?
– OneSong är en app som gör musiken mer social. Appen fungerar som ett Instagram för musik där man delar låtar till sin följare och upptäcker ny musik via sociala flöden och hashtags. OneSong lanserades i slutet av maj 2015 (App Store och www.oneso.ng) och växer nu snabbt i unga målgrupper.
Vilken reaktion har ni fått och vad kan musikindustrin ha för nytta av tjänsten?
– Reaktionen har varit oerhört positiv både hos användare och i branschen. Vi har uppmärksammats av en hel del internationell media, får bra spridning i social medier och har redan nu många lojala användare. OneSong fungerar idag som en gratis promotionkanal för artister och låtar. Varje spelning i appen räknas som en Spotify-spelning och de sociala funktionerna driver viral spridning. Artister och bolag kan skapa egna konton, bygga following, promota sina och andras låtar. Vi gör även exklusiva samarbeten med utvalda partners där vi marknadsför i fler kanaler.
Vilken bakgrund har ni bakom tjänsten?
– Teamet bakom OneSong är en blandning av svenska entrepenörer, marknadsförare, tekniker och musikfantaster. Utöver individerna i kärnteamet är även den digitala kommunikationsbyrån Pronto och mobilbyrån Frontcell medgrundare.
Vad händer närmast?
– Vårt fokus är att fortsätta växa användarbasen och hitta fler spännande samarbeten med artister och andra aktörer. Det kan även komma en del nya funktioner i appen och andra aktiviteter men det håller vi lite hemligt ett tag till.