Nu ska musiken som hörs i reklamfilmer få en egen plats i strålkastarljuset. På årets Roygala instiftas nya kategorin ”Bästa musik i reklamfilm”.
– Musiken i en reklamfilm spelar en enormt viktig roll, både när det kommer till att förmedla känslor och att förtydliga budskap, säger Cornelia Opitz,ordförande i Film&TV-producenternas reklamfilmssektion i ett pressmeddelande.
Film&TV-producenterna delar ut priset i samarbete med Musikförläggarna och IFPI Sverige. Pristagarna väljs ut genom en nomineringsprocess och ett efterföljande juryarbete där juryn tittar på hur väl musiken och bilden samspelar i reklamfilmen. Mottagare av priset är de som skapat och spelat in den bästa musiken tillsammans med produktionsbolag och kund.
– Vi är väldigt glada över detta nya pris. Det känns både relevant och rätt i tiden. Att hitta rätt musik till sin reklamfilm har blivit otroligt viktigt, samtidigt som fler och fler musikskapare och artister börjat se ett värde i att medverka med sin musik i olika reklamsammanhang, säger Nutta Hultman, chef på Musikförläggarna, och Ludvig Werner, vd på IFPI Sverige.
Roygalan premierar Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa. Årets gala äger rum den 21 oktober på Chinateatern och Berns, Berzeli Park, i Stockholm och är den trettonde i ordningen. Från och med nu fram till den 10 september är det fritt fram att nominera/skicka in sina bidrag i samtliga kategorier till årets Roygala.
Mer info på www.roygalan.se
Christel Valsinger