I en tid när singeln är helt i fokus kommer albumlistan ofta i skymundan. Knappast så den här veckan på Warnerkontoret. Bolaget har de åtta första titlarna på albumlistan toppat av Lasse Stefanz nya Whiskey Barrel.
Den som analyserar bolagens fördelning på singel och albumlistorna har nog noterat att Warner Music de senaste månaderna på singellistan har haft ett litet övertag på marknadsdominanten Universal Music. Nu är det på singellistan åter mer ”som vanligt” med tre Universaltitlar i topp (även om Warner fortfarande har fem av tio titlar på topp 10). På Spotifylistans topp 10 ser det ungefär likadant ut.
I det läget slår Warner istället till rejält på albumlistan. En lista som kommit alltmer ur fokus med streamingövergången domineras denna vecka helt av Warner. De åtta första albumen är deras.
Det är den största dominansen för ett enstaka bolag sedan Universal vecka 47 år 2013 svepte hem hela topp 10 – första gången det hänt – och en av de bästa utdelningarna ett enstaka bolag har haft sedan EMI hade några exceptionella listdominanser på 1990-talet.
På Warner, med fortsatt albumorienterade etiketter som Metronome och Mariann i huset, är det givetvis glada miner i veckoslutet. Man pekar där gärna på att det är många sorters repertoar och format som adderat till utdelningen:
-Kul att se bredden och kombinationen av både fysiska och digitala framgångar med både internationella och lokala artister. Vi har ett fantastiskt team och nu fick vi ett fint bevis på att vi har lyckats leverera för våra artister, säger Caroline Karlsson, försäljningsansvarig för fysiska titlar på Warner till MI.
-Jag har ingen aning om eller när något liknande hänt svenska Warner. Möjligen på 1990-talet, innan min tid. Med crossover i utgivningen och ett bra team kan det smälla till så här, fortsätter VD Jonas Siljemark.
Lars Nylin