Superhiten When Love Takes Over skriven av Nervo är en av Fredrik Olssons höjdpunkter som A&R. Kontrakteringen av Noonie Bao och Ishi ett par andra. Här berättar han om fler A&R-upplevelser genom åren.
Fredrik Olsson började karriären på skivbolagssidan, men har de senaste 15 åren jobbat på förlag. Först på EMI Music Publishing och sedan sju år tillbaka med egna Razor Boy Music Publishing. I höstas startade han dessutom Spectacle, ett kombinerat management och förlag.
Första jobbet i musikbranschen?
– Planet Records and Music 1989, började arbeta med min far och mentor Mats Olsson, jag växte bokstavligen upp i studion, följde med min far på inspelningar och resor i tidig ålder och det var naturligt att vi började arbeta ihop. Jag gjorde från början A&R, promotion, marketing och vissa förlagssysslor i vårt bolag Planet Records and Music. En fantastiskt rolig period i drygt 5 år innan jag började på MCA/Universal 94.
Första artisten/låtskrivaren du kontrakterade?
– Två rockband på raken, Glorious Bankrobbers och Great King Rat. Jag arbetade med mycket hårdrock i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Det var en rolig tid i branschen, listorna var fyllda av hårdrock, inte bara Guns’n’ Roses. Sen kom grungevågen som också var en fantastisk period på 90-talet. Både Glorious Bankrobbers och Great King Rat var två hypade band som i dag är lite kult i sina respektive genres.
Och den senaste?
– Som förläggare, min engelska låtskrivare Jo Perry som jag haft flera hits med i framförallt England med ett antal Top 5- och Top 10-singlar och album, som manager popduon Death Team och singer/songwritern Dugglo.
Första gången du mötte en av dina idoler?
– Det är flera, men Rod Stewart är en, en annan Mick Ronson som ringde mig en dag och ville producera Glorious Bankrobbers 1990. Vi träffades och hade kontakt ett par år innan han gick bort i cancer.
Senaste gången du ropade ”en gång till” efter en konsert?
– Wilco på annexet för några år sedan, ett av mina favoritband, och jag anser att Jeff Tweedy är en genialisk låtskrivare.
Första artisten/låtskrivaren du kontrakterade som fick ett stort genombrott?
– Det har blivit några stycken. Under min EMI Music Publishing-period kontrakterade jag bland annat ISHI och Noonie Bao. Båda två har i dag framgångsrika internationella karriärer. På mitt egna förlag Razor Boy kontrakterade jag när jag startade förlaget 2008 två australiensiska låtskrivare som heter Miriam och Olivia Nervo. De slog igenom stort när jag satte ihop dem med David Guetta och Kelly Rowland och de skrev världshiten When love takes over som blev starten på hela house/pop vågen. Jag har haft massor med hits och cuts med Nervo-systrarna.
Senaste gången du fick gåshud av en demo?
– När jag hörde min singer/songwriter Dugglo`s demos, en helt unik artist med en fantastisk röst och uttryck.
Senaste gången du bad om en autograf?
– Oj länge sedan. När jag träffade Alex Acuna (Weather report etc) och Abraham Laboriel (spelat med alla i princip, då i Koinonia) i början på 80-talet.
Christel Valsinger