Det är tio år sedan Crazy Frog höll sommaren i ett fast grepp och de senaste två åren har sommarhitsen inte varit särskilt plågsamma. Är sommarplågan död? MI tog ett snack med ett par experter på området. Och bad dem såklart sia om årets hitsommar.
2014 års största sommarhits hade vare sig knasiga ljudinslag eller irriterande hookar. Albins Min soldat kunde ha slagit vilken tid på året som helst och att Mr Probz bakåtlutade Waves inte var en tillfällig trend har visats i strömmen av europeiska myshouselåtar sedan dess. Inte heller 2013 års sommar är stenhårt förknippat med några riktiga knashits.
Så om villkoret för en sommarplåga är att det är en hit som inte skulle slagit om den kommit under någon annan del av året – har vi haft några egentliga sommarplågor de senaste åren då?
– Det beror på hur man definierar en sommarplåga, säger Stefan Lindeberg, programledare för Digilistan i P3 som presenterar Sveriges mest nedladdade låtar i P3 varje söndag.
– En sommarplåga enligt mig ska vara en låt som är nästan omöjlig att förutse, men som överraskar alla.
Under åren som Stefan jobbat med Digilistan, och tidigare Hitlistan (som byggde på försäljning av fysiska skivor) har utvecklingen gått mot att allt fler försöker lansera låtar som säkra sommarplågor redan i maj. De flesta av de låtarna floppar.
– En sommarplåga kommer ofta spontant veckan efter midsommar när alla de andra ”promotade” sommarhitsen börjar bli mer regel än undantag. Visst kan sommarplågan vara påtänkt sedan länge, men det är svårt att sälja in en äkta sommarplåga på förhand.
Lyckade sommarplågor har ofta något nytt inslag som vi inte hört förut. Bland sina favoriter i genren genom åren nämner Stefan bland annat Crazy Frog.
– Sommaren 2005 var det superhett med mobilsignaler, så varför inte göra en låt med en? Det var ett nytänk.
Andra låtar som tänkt nytt har varit Basshunters Boten Anna, vår första EDM-hit på svenska och Yolanda B Cools We No Speak Americano som kombinerade en 40-talssampling med upprepade beats, menar Stefan.
– En låt man älskar att hata.
Michel Petré från Catchy Tunes/Family Tree Music har jobbat med några av Sveriges största sommarplågor genom åren, och är ansvarig för att just Crazy Frog kom till Sverige 2005.
Han definierar en sommarplåga som något som ”sätter sig som klister”.
– Det kan vara ett ljud, ett instrument eller en refräng som du hör överallt.
Att 2014 års sommarhits inte var av den kalibern, ser han inte riktigt som ett tecken på att den klassiska sommarplågan skulle sett sina bästa dagar. Det handlar mer om tur och timing menar han och exemplifierar med att Michel Telós hit Ai Se Eu Te Pego släpptes i december året innan den blev en sommarplåga.
Men kan en låt som Crazy Frog slå idag tror du?
– Ja om den är tillräckligt catchy. Vi fick ju inte så mycket radiospelningar på den förutom P3 som då hade underbara Sommartoppen, där den hängde med hela långa sommaren. Men nu finns ju Spotify som kan skapa dylika hits.
Så kanske har sommarplågan flyttat från radion till streamingtjänsterna. Men stora virala hits landar ofta i radion till slut ändå. Vi är nog inte förbi smittande saxofonslingor och snärtiga sommarsound ännu. Att Det Draar med Alex Wikner gick upp på singellistans förstaplats häromveckan är ett bevis på det. Michel Petré har en drös egna låtar han tror och hoppas på kan slå i sommar. Han räknar upp bland annat Anna Untz E d fest, Serani No Games, Jack Perry Dime , The King’s Son I’m Not Rich med flera.
— Och så en som kanske inte är en sommarplåga på ett quirky sätt – Andy Grammer med Honey I’m Good, snart topp tio i USA. Den är väldigt catchy med lite country-influenser och handklapp och kan bli en sen-sommarhit!
Stefan Lindeberg tror på några olika typer av sommarhits i år.
– Den europeiska mysdansen med återvinning och deephouse från kontinenten samt norska tropiska ljudmattor lär nog hålla ett tag till. Men framåt juli kommer nog någon helt annan stil att ta fart. Tror definitivt på fler samarbeten över genregränserna då till exempel David Guetta jobbat med 50 cent, Skrillex med Rage Against The Machine, Avicii med John Legend och Diplo med i princip alla.
Lost Frequencies Are You With Me och Feder & Lyses Goodbye tror han kan hålla även efter midsommar och själv hoppas han lite på australiensiska Graces tolkning av Lesley Gores You Don’t Own Me.
— På goofyfronten… Tja, då kommer nog Tobias & Morran-låten Det Draaar funka några veckor, sen väntar nog världen på nytt för AronChupa skulle jag gissa. Eller varför inte norska Madcons nya som sprider sig världen över, Don’t Worry.
Christel Valsinger
Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio