Om några veckor släpper Apple sin nya streamingtjänst. En del trodde att Spotify vid sitt förhandsannonserade event i New York på onsdagen skulle komma med spektakulära nyheter om musiktjänsten i sig. I stället låg fokus, precis som i de flesta förhandsspekulationerna, i att utveckla Spotify till mer av en medieplattform.
När VD Daniel Ek och andra presenterade nyheterna i New York – livestreamat till bland annat högkvarteret i Stockholm – handlade det mycket om bild och talat material. Som väntat ger sig Spotify in på videomarknaden men får nu också stöd för radiokanaler och podcasts direkt i appen.
Bland innehållsleverantörer med Sverige-anknytning finns bland andra SBS Discovery Sverige (Berg och Meltzer, Filip och Fredrik), Perfect Day Media (Alex & Sigges Podcast, Fredagspodden med Hannah och Amanda, Adam och Kompani), Expressen (60 minuter med Erik Schüldt, Pådden med Olsson och Ekwall), Aftonbladet (Lilla Drevet, Robert Lauls fotbollspodcast, #Fallet och Sveriges Radio (Ekot, P3 Dokumentär, Morgonpasset i P3.) Men Spotify kommer även att göra egna radiotimmar med namn som svenska Icona Pop.
Spotify har dessutom i viss mån själva blivit musikproducenter. Tiësto är en av producenterna som gjort specialbeställd musik till Spotify. Holländaren medverkade i New York, liksom D’Angelo som framträdde. Branschanalytikern Tim Ingham på Music Business Worldwide valde till sin krönika rubriken ”Blev Spotify precis ett skivbolag?”
De flesta av de första analyserna väljer att se Spotifys förändringar som ett sätt att hitta fler annonsörer. Spotify själva valde föga överraskande ett annat perspektiv och pekade på användarvänlighet:
– Förut var det så att om man ville lyssna på något annat än musik behövde man gå till radio eller byta app. Men nu finns allt på samma plats, sa bolagets Rochelle King.
– Vi erbjuder nu en sömlös mix av musik och program i samarbete med fantastiska nya innehållsproducenter, sa Daniel Ek.
Lars Nylin
Länkar till analyser av Spotifys nyheter:
http://m.billboard.com/Business/stories
http://www.musicbusinessworldwide.com/did-spotify-just-become-a-record-label/
http://breakit.se/artikel/633/spotifys-satsning-pa-video-ar-ett-satt-att-tjana-mer-pa-annonser
Länk till DN-intervju med Daniel Ek:
http://www.dn.se/ekonomi/spotify-blir-en-mediespelare/