DIGITALT Spotify förnekar Freemiumavtal

I helgen rapoorterade Digital Music News att Spotify skulle ha kommit till en överenskommelse med Universal och Sony om begränsningar av tjänstens annonsfinansierade Freemiumalternativ. Detta förnekas i Music Week av Spotify.

Freemiummodeller som den Spotify använder har delat den amerikanska musikbranschen. Det har rapporterats att amerikanska konkurrensmyndigheter granskar det tryck som exempelvis Apple satt på majorbolagen att inte gå med på modellen när nuvarande avtal löper ut.

I helgen skrev techsajten Digital Music News att Spotify pressats av Universal och Sony att införa en modell med tre månaders Freemium. Men detta förnekas i Music Week av representant för den svenska tjänsten. ”Totally false, our model is working” säger den anonyme företrädaren enligt tidningen.

I tisdags tog Warners Stephen Cooper delvis ställning för modellen när han vid ett seminarium branschen att “think very carefully about the consequences of burning freemium at the stake.”

Detta indirekt som ett svar på uttalanden från bl a Universal-basen Lucian Grainge som tidigare i år sa:

The ad-funded part of the music ecosystem – that’s on demand, ad-funded – as I’ve said before is not something that’s particularly sustainable in the long term.”

Debatten om Premium vs Freemium har spetsats till sedan det stod klart att Apples nya streamingtjänst, som troligen sjösätts i juni, inte kommer att ha något Freemiumalternativ.

Lars Nylin

Länk till Digital Music News

http://www.digitalmusicnews.com/permalink/2015/05/14/spotify-may-cut-freemium-to-three-months-sources-say