När musiktjänsten Tidal nu lanseras i Sverige som tjänsten för musiklyssnare med högre krav på ljudet är det ett nytt namn på WiMP:s tjänst WiMP Hifi. Tjänsten är reklamfri och kostar 199 kronor i månaden. Det är nu också klart att Jay Z köper bolaget för 56 miljoner dollar.
– Vi blir allt mer villiga att betala för hög kvalitet, säger Andy Chen, vd för Tidal i ett pressmeddelande.
Han tror att svenskarna nu är redo att betala mer efter ett antal års erfarenhet med strömmad musik i mp3-kvalitet.
– Först tar man vad man kan av det som är gratis. Sedan börjar man se sig om efter bättre. När det kommer till skor, mode och bilar finns det alltid en viss procent som är villiga att betala mer för högre kvalitet. Det är som att handla på Ikea, till slut vill du uppgradera, säger Chen till Dagens Nyheter.
Tidal ägs precis som musiktjänsten Wimp av det norska bolaget Aspiro.
Aspiro hamnade nyligen i rubrikerna när det amerikanska bolaget Project Panther Bidco, där hiphopartisten Jay Z är en av delägarna, la ett kontantbud på att köpa Aspiro för 56 miljoner dollar. På torsdagen blev det officiellt att köpet gått genom.
TIDAL introduceras separat från WiMP – det betyder att musiktjänsten WiMP inte påverkas av lanseringen.
Lars Nylin