När svensk musikbransch snart drar till Austin för festivalen South By Southwest dyker namnet Troy Campbell ständigt upp. MI sökte upp denne mångsysslare extraordinär för en 4 SNABBA.
För ett par veckor sedan fanns gitarristen Charlie Sexton under några dagar i Norrbotten. Sexton, bland annat Bob Dylans gitarrist, skapade i ett hus i Notviken utanför Luleå musik på instrument skapade i is. Bland de andra musikerna fanns utöver ett antal unga norrbottningar även den sedan många år Sverigeboende amerikanske trumslagaren Michael Blair.
Men där fanns också Troy Campbell, en amerikan vars namn och nätverk ständigt dyker upp i logistiken kring de flesta svenska evenemangen vid South By Southwest i Austin.
Campbell har en bakgrund som musiker och artist. Men är sedan många år en mångsysslare som varit manager för kultlegenden Roky Erickson till att göra allt tyngre projekt i film/tv-sammanhanget. Men det MI fokuserade på med den pratglade amerikanen är vad som fört honom ihop med svensk musik. Där är nyckeln House of Songs, ett samarbete mellan musiker som Campbell tog initiativ till 2009.
Vad är din bakgrund?
– Jag växte upp nära stålverken och kolgruvorna på gränsen mellan Kentucky och Ohio. Jag har varit fixerad vid musik sedan barnsben. Jag upptäckte punk och indiemusik tidigt 80-tal och startade ett band efter att jag mött Joe Strummer efter en Clashkonsert. Jag flyttade till Austin efter att ha mött några Austinmusiker som sa att det var en trevlig stad. Min bror och jag tog vårt band The Highwaymen till Texas 1988 och gjorde flera inspelningar. Efter att att ha ombildat bandet till The Loose Diamonds turnerade vi flera gånger i Europa – inklusive flera underbara turnéer i Sverige där jag fick vänner för livet i Falun/Borlänge-trakten. Jag blev sedan soloartist och släppte flera album.
Hur gick det till när du började arbeta med dina nuvarande projekt?
– När jag börjat arbeta under eget namn lärde jag känna dansken Poul Krebs. Vi gjorde flera låtar ihop. Under den perioden, 1999-2005, började jag inse styrkan i samarbeten och hur stor roll kontakter skulle komma att spela i mitt liv och i min vision. Vi diskuterade ett projekt där artister som vi tyckte var innovativa skulle mötas och dela ideer och nätverk. Vi skapade The House Of Songs 2009 med danska organisationer och stöttade artister att komma till Austin. Nästa år kom Norge, Finland och Danmark med. Fem år senare har 12 länder, inklusive Sverige, deltagit.
Hur kom du först i kontakt med svensk musik?
– Jag har alltid respekterat svenska artister, ända sedan The Nomads och givetvis ABBA innan det. Mina vänner i Sverige hade en skivaffär och några av dem startade Peace & Love-festivalen som jag besökte flera gånger. Jag hade även turen att mina vägar mötte Michael Blair, en av mina musikhjältar, och vi beslutade att samarbeta med ambitionen att få mer etablerade svenska artister till Austin för att samarbeta.
– Jag blev också inbjuden till politikerveckan i Almedalen för att föreläsa om Austin och inspirerades verkligen av debatten. Jag lärde också känna Niklas Wass från Wassgruppen. Jag har under senare år assisterat Export Music Sweden, Bilda och Svenska institutet under South By Southwest.
– Alla dessa inspirerande nya svenska akter är beundransvärt. Det känns som att jag varje år får nya skäl att bättre kolla upp vad olika svenska regioner gör för kulturen.
Vad händer i vår bortsett från SxSw?
-Vi filmar framförallt runt om i världen nya avsnitt av vår nya TV-serie City Of Songs med värden Charlie Sexton. Jag började arbeta med film runt 2005 efter att ha anlitats av Richard Linklater för att sköta musiklicensiering och även visst agerande. Mest för skojs skull gjorde jag sedan en animerad kortfilm, det slutade med att jag vann en Emmy. Senare har jag bland annat gjort produktioner för National Geographic och BBC.
Lars Nylin